Mensen

Hva skjer i kroppen i forbindelse med mensen?

Hei!

Mensen er rett og slett en slimhinne fra livmoren som støtes ut dersom egget fra eggstokkene dine ikke har blitt befruktet, altså at du ikke er gravid. Når egget ikke blir befruktet, skjer det en endring i hormonsammensetningen i kroppen din som gir beskjed om at menstruasjonen kan starte.

Mengden blod for hver månedlig blødning er ikke mer enn ca. 1 1/2 dl i alt. Hele kvinnens syklus varer i ca. 28 dager, og så begynner den forfra igjen så lenge du ikke blir gravid.

Les også:
Hva er mensen
4 spørsmål om mensen

Vennlig hilsen Guttogjente.no