Mister Gud mer og mer

Jeg er ei jente på 16. For tiden føler jeg at jeg mister Gud mer og mer. I fjor mistet jeg kjæresten min i en ulykke. Vi hadde sex, vi hadde nemlig tenkt at vi skulle jo gifte oss likevel.. Det er kanskje det dummeste jeg har gjort.. Man vet bare aldri hva som skjer.. Jeg føler en tomhet inni meg og onanerer flere ganger daglig for å fylle tomrommet inni meg. Dette gjør så klart bare ting verre og jeg aner ikke hvordan jeg skal slutte... Jeg føler at Gud hater meg og jeg vil bare dø.. Hva i all verden skal jeg gjøre? Alt var så fint før han døde.. Jeg hadde så klart problemer som alle andre mennesker, men nå er bare livet mitt helt i grus.. Kan jeg noen gang få livet mitt på plass igjen og finne tilbake til Gud? Jeg lurer på om jeg noen gang kan finne meg noen når jeg bare ga hele meg til kjæresten min..

Hei Jente 16!

Takk for at du skriver til oss. Gjennom det du formidler kan vi lett forstå at du har det veldig vanskelig nå, og at du har hatt det helt slik hele tiden etter at kjæresten din gikk bort etter ulykken. Når en slik tragisk hendelse inntreffer, vil en alltid gå inn i en sorgprosess. Sorg er en psykisk reaksjon hvor man kan oppleve å føle både tristhet, redsel, og savn. En sorgreaksjon er derfor tung å klare alene. Har du noen du kan dele sorgen med? Vi vil anbefale at du snakker med noen om alt det du har vært igjennom og føler på. Det kan være noen du har tillit til av venner, helsesøster, læreren eller sosiallæreren på skolen.

Vi kan fort tenke oss at denne sorgprosessen vil være mye mer krevende for deg enn det familien din nødvendigvis er klar over. Det henger selvsagt også sammen med den nære og intime forbindelsen som du og din kjæreste hadde i deres forhold. Siden dere også har hatt sex sammen har dere inngått en enhet, som bibelen beskriver som den næreste og mest intime felleskap to mennesker har mulighet for å oppnå. Bibelen har satt ekteskapet som ramme for et slikt forhold, og dermed er det ikke sikkert at de som er rundt deg, foreldre og eventuelt søsken som du har, vet om og fullt ut forstår hvilke bånd du hadde til kjæresten din og dermed heller ikke dybden av det tapet du føler i dette tilfellet. De drømmene du har hatt for ditt eget liv, som du har sett for deg sammen med din kjæreste, blir i et øyeblikk revet bort og er tapt. Det er veldig vondt å oppleve.

At du i dette tilfellet bruker å onanere mye, kan nok være en slags virkelighetsflukt/avkobling for å oppleve noe sterkt som gjør at oppmerksomheten din rundt tapet av kjæresten kan få en liten pause. Dette kan fort utvikle seg til en usunn avhengighet. Vi tenker at det er en forståelig grunn til at du ender opp med å gjøre dette mye, men vi tror det er svært viktig for deg å finne en god og varig måte å leve videre med deg selv på, uten å kjenne deg tynget av skyld, skam og depressive tanker.

Vi opplever deg som veldig usikker på om du kan komme tilbake til Gud etter dette som har hendt. Bibelen forteller oss om en kjærlig og nådig Gud som alltid vil ta imot oss, han er ikke sint på deg, men han elsker deg og ønsker å hjelpe deg med det som tynger. Det er ikke uvanlig at vi mennesker setter likhetstegn mellom vår selvfordømmelse, til også å føle at Gud førdømmer oss. At Gud er sinna og misfornøyd med oss pga det vi har gjort, og dermed holder vi oss unna Han i frykt for å få bekreftet at Gud er akkurat slik som jeg fryktet. På den måten kan det som er vondt bidra til å holde oss borte fra Gud når vi trenger Han som mest. Sannheten er at Gud elsker deg like mye som han elsker alle mennesker, men han lengter etter at du skal kjenne, oppleve og erfare denne kjærligheten han har for deg. Han lengter etter at du skal komme til Han og invitere Han inn i dine utfordringer, selv om du føler selvfordømmelse. Vi vil oppmuntre deg til å lese fortellingen om «den bortkomne sønn» i Lukas 15.fra v.11, som er et bilde på Gud som en kjærlig og fullkommen far som speider etter oss og kommer løpende imot oss mens vi ennå er langt borte. Han vet at sønnen kommer tilbake fordi han ønsker et nytt liv og ta et oppgjør med de elendige forholdene han hadde rotet seg inn i. Gud er slik også mot deg. 1 Johannesbrevet 1.9. står det at I det vi bekjenner feil og mangler er Han er trofast og rettferdig og tilgir all synd. Han er klar til å lage fest for oss når vi kommer, deg inkludert. Dette gjelder oss alle, enten en kommer for første eller for tiende gang. Det er ingen fordømmelse når en kommer til Jesus og han avviser deg ikke, Salme 51.19. Han har satt oss fri fra vår skyld ved å selv ta straffen for alle våre feil og mangler. Han vil gi deg hvile når du kommer til Han og det helt uten at du har fortjent det. Matteus 11.28.

Gud gir oss også løfte om at Han i sorgen også vil gå med oss igjennom den og vil være vår trøster når vi tar vår tilflukt til Ham. Gud ønsker å gi oss et håp for fremtiden, og Han lover oss å være med gjennom alle vanskeligheter vi møter.

Vi vil råde deg til å snakke med voksen kristen som du stoler på, slik at du kan være helt åpen om alt du nå tenker på og strever med. Det er godt å ha noen som vet og som kan være en støtte når dagene føles tunge. Det å ha en voksen å snakke med og som kan be med og for deg vil være til hjelp for deg nå.

Dersom du ikke har noen å snakke med kan du også ringe kirkens SOS, som er døgnbemannet på tlf: 81533300

Ønsker deg alt godt!