Når jeg gifter meg kan jeg endelig ha sex

Hei! Jeg er i en fase i livet mitt der jeg tenker: Når jeg gifter meg og ENDELIG kan ha sex, da vil jeg bli lykkelig.

Jeg har klart å lure meg selv til å tenke at det største målet i livet mitt, faktisk er å gifte meg, for da kan jeg jo endelig ha sex. Jeg er klar over at denne tankegangen er feil, men hvordan skal jeg klare å tenke riktig? Takker på forhånd for svar:)

Hei kjære deg.

 Det store fokuset på sex i vår kultur, får en til å tro at dersom en har sex, så har man det bra, at meningen med livet er et aktivt og vellykket sexliv. Sånn er det ikke. Sex blir ikke automatisk bra og det er ikke så enkelt som det ser ut til på film og sånn det snakkes om. Det er heller ikke sex man egentlig trenger og har størst behov for. Det er naturlig og forståelig at du tenker på og lengter etter sex, men du bedrar deg selv dersom du tenker at lykken ligger der.

 De fleste timene av livet og i et forhold består ikke av sex, så det er så mange andre aspekter ved både livet og samlivet som avgjør om det blir lykkelig eller ikke. Tiden i ekteskapet vil være fylt av utdanning, jobb, økonomi, matlaging, oppvask, rydding, familie og alle de hverdagslige tingene livet ellers er fylt av. Forventningene en har til hverandre og forholdet, vil i stor grad styre følelsen av lykke eller ulykke.

 Les:Er sex et grunnleggende behov?

 Som menneske har man et behov for å bli elsket, og de aller fleste lengter etter en å dele livet med. Behovet for nærhet, handler ikke hovedsakelig om sex, men kan i like stor grad være å ha en å holde rundt, klemme, holde i hånden, en som stryker en over håret, klapper og berører en kjærlig. Sex er en viktig ingrediens i ekteskapet og skaper nærhet og binding til hverandre, men det er ikke et grunnleggende behov. En kan leve et godt og meningsfylt liv uten å være i et parforhold og uten å være seksuelt aktiv.

 Hør gjerne på disse podcastene: Podcast: Et rikt liv – også som singel og Identity in Christ

 Viktigere enn å fokusere på seksuallivet ditt, er det å velge klokt når det kommer til hvem du skal gifte deg med. Når du er klar over at tankegangen din er feil, kan du hjelpe deg selv med å bevisst bytte ute de  ”automatiske” tankene med ”valgte” tanker. Det er en aktiv handling du må gjøre om igjen og om igjen, helt til det går av seg selv.

 Se gjerne på denne: Videosnutt: Jakten på den rette

 Les også:

Huskeliste for single
Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?
Savner fysisk nærhet og sex