Ofte svimmel

Hei, jeg er ei jente på 14 og lurte på en ting. Jeg blir veldig fort svimmel. spesielt når jeg reiser meg opp, da kjenner jeg at hode mitt går i surr og mister på en måte synet i 3 sekunder, 2 minst. kan dette være alvorlig?

Hei hei!

Dette er helt normalt. Det kalles en nærbesvimelse, og det er fordi blodtrykket faller litt når du reiser deg fort. Dermed blir du svimmel og synsforstyrrelser og man kan besvime. Dette gjør kroppen for å legge deg flat for da får blodtrykket sendt blod til hodet igjen. Du kan gjøre noen tiltak for at det skal bli bedre; drikke nok i løpet av dagen, ikke reise deg så fort, stramme leggmuskulaturen før du reiser deg og sette deg raskt hvis du kjenner disse symptomene som du beskriver slik at du ikke besvimer. Ofte bedrer det seg når man er ferdig "utvokst" og voksen.

 Hvis det er slik at du ofte plages av svimmelhet uten at det er fordi du reiser deg, bør du bli undersøkt av en lege. Helsesykepleier på skolen kan hjelpe deg med å finne ut hvilken fastlege du har og også hjelpe deg med å bestille en time. Det koster ikke noe å gå til legen når man er under 16 år gammel.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no