Onanerer svært ofte

Hei.
Jeg er en kristen,15 år gammel gutt som onanerer svært ofte. Jeg har lest flere av guttogjente.no sine spørsmål og svar, men har aldri fått et helt konkret svar på et viss spørsmål jeg lurer på. Altså jeg har lest/hørt at å onanere mens man tenker på å ha sex med noen er synd mens andre sier at det er synd bare og onanere i seg selv. Derfor har jeg blitt så forvirret at jeg har tatt store feil ved å bruke porno mens jeg onanerer. Jeg er heldigvis ikke avhengi av pornoen men bare følelsen av orgasme, men tilbake til saken;) Det endeliget spørsmålet mitt er altså at vis jeg tenker på noen naken, men ikke tenker på at jeg har sex med den personen mens jeg onanerer er det synd eller skal jeg prøve å droppe onani (hvis jeg klarer det)

Kjære gutt 15 år

Så fint at du skriver til oss og spør om dette!

Bibelen sier ikke noe konkret om onani, og det står ikke noe i Bibelen om at det er galt å ta på kjønnsorganene sine eller utforske sin egen kropp. Men onani kan ofte føre til andre ting som ikke er bra.

Gud skapte sex for å være en gave til menneskene. Sex er noe fint som skal binde oss sammen med den personen vi har giftet oss med. Sex berører følelsene våre så dypt at det ikke er bra for oss å dele det med noen andre enn denne ene personen. Når vi har sex gir vi fra oss noe av oss selv som vi ikke kan ta tilbake. Dette er noe fint når vi lever sammen hele livet i ekteskapet, men kan skape mange problemer når vi deler det med noen andre enn en person vi er gift med.

Sex er ikke bare noe vi gjør med kroppen. Bibelen sier at to mennesker som har sex blir én kropp (1 Korinterbrev 6.16). Det betyr at de to menneskene på en måte smelter sammen slik at deres indre menneske som Bibelen kaller sjel og ånd møter hverandre på en veldig sterk måte. Dette er noe veldig fint for to ektefeller som elsker hverandre og er trofaste mot hverandre. Men utenfor denne sammenhengen kan det faktisk skade vårt indre menneske (Ordspråkene 6.32).

Nettopp fordi sex er mye mer enn noe kroppslig sier Bibelen at vi også skal være forsiktige med hva vi fantaserer om når det gjelder sex. Jesus sier det så sterkt at en mann som ser på en kvinne med begjær allerede har brutt ekteskapet i sitt hjerte (Matteus 5.28). Og dette er noe av det mest problematiske med onani, siden det er veldig lett å fantasere om sex mens man onanerer.

Hele poenget med porno er at den stimulerer oss til å fantasere og til å gjøre det Jesus advarer mot, nemlig å begjære noen vi ikke er gift med. Du spør om det er greit å tenke på noen naken uten å tenke på at du har sex med denne personen mens du onanerer. Poenget her er ikke hvilke handlinger man fantaserer om, men at vi lar oss stimulere seksuelt ved at vi begjærer nakne mennesker.

Porno er veldig vanedannende og påvirker oss på en veldig negativ måte. Derfor vil vi anbefale deg å helt kutte ut porno. Da blir det også mye lettere å kutte ut de seksuelle fantasiene. For slike fantasier kan påvirke deg på en uheldig måte, selv om du ikke fantaserer om konkrete seksuelle handlinger. I begynnelsen kan det være vanskelig å forandre hva man tenker på. Men når vi forstår at slike seksuelle fantasier ikke er bra for oss blir det også lettere å unngå dem. Når vi lærer oss selvkontroll på dette området blir det også mye lettere å være trofast mot den personen vi senere gifter oss med.

Vi vil anbefale deg dette foredraget om porno og avhengighet: Video: Porno og dopamin, podcast: Porno og dopamin

Så det er riktig at Bibelen kaller slike fantasier for synd. Men det viktigste er ikke om de står på en syndeliste eller ikke, men at Gud elsker oss så høyt at han vil beskytte oss mot alt som kan skade oss. Det fine er at vi kan få tilgivelse for absolutt alle synder når vi kommer til Gud, selv om vi har kommet utallige ganger tidligere. Og faktisk er det slik at Gud også vil gi oss styrke til å overvinne fristelser og ikke falle i de samme fellene igjen og igjen. Men dette er en prosess som begynner med at vi velger å vende oss bort fra det vi vet ikke er bra og i stedet be Gud om hans styrke og kraft.

Vi anbefaler deg å lese disse artiklene:
En historie om onani og seksuelle følelser
Kan det være bra å ikke onanere?
Avhengig av porno
Fri fra porno

Husk at alt det Gud har bestemt for oss også er det beste for oss.

Lykke til!