Ønsker å slutte med porno og onani

Hei! Jeg er en gutt på 17 år. Jeg har veldig lenge slitt med pornografi og onani. Dette er noe jeg lenge har ønsket å slutte med, men jeg bare blitt fristet gang på gang. Jeg har en gang snakket med en tidligere ungdomsleder i menigheten vår om det og han ba for meg, men det hjalp ikke noe særlig. Jeg klarer ikke å ha disiplin nok til å motstå fristelsene jeg får.

Jeg føler jeg sviker Gud slik jeg holder på og jeg vet at bibelen sier at en ikke skal drive med slikt.

Ellers så er jeg veldig inkludert i menigheten både på ungdomsmøter og vanlige søndagsmøter. Jeg er med i ung. råd, ung. lovsangsteam der jeg spiller bass og er teknisk ansvarlig sammen med tre andre i min menighet.

Hvilke råd har dere å gi til meg? Takk for svar.

Hei kjære deg.

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan man kan bli fri fra å slite med pornografi og onani.

Første skritt er å finne ut hvor viktig dette er for deg, slik at du kan finne motivasjon og vilje til å gjøre en endring i vaner og tanker. Tenk over hvorfor det er viktig for deg, overfor Gud, deg selv, kommende partner og overfor de du er leder og forbilde for.
Du sier at du har bedt sammen med en leder, men i tillegg til å bekjenne og be, trenger du også å ansvarliggjøre deg selv, gjerne gjennom å være ansvarlig overfor en annen person.

Denne person bør være en du stoler på og som du kan åpne deg til i denne prosessen. Sammen kan dere finne smarte praktiske løsninger som kan være til hjelp for deg når du fristes. Det bør ikke være en jevnaldrende og altfor god venn eller en som sliter med det samme akkurat nå, men en litt voksen leder som kan «passe litt på deg», som du «må stå litt til rette for». Det å ha regelmessige møtepunkt med en person som spør deg og holder deg ansvarlig, kan få deg til å tenke deg litt om og holde litt igjen når du blir fristet.

Les: Porno - hvorfor ikke?
Les: Hvorfor blir man avhengig av porno?

Vi vil også anbefale deg å se dette foredraget om porno og dopamin, denne finnes også som podcast her.

Porno er veldig vanedannende og en viktig del av det å bli fri er konkrete, praktiske handlinger du kan gjøre. Det er viktig at du finner ut hvilke situasjoner du blir fristet i og så gjør noe konkret for å ikke havne i slike situasjoner. Det er selvfølgelig viktig at du kaster all pornografisk materiale du har hjemme, både blader og filmer og sletter all porno fra data, mobil og nettbrett. Du bør også finne ut hvilke nettvaner du har som gjør det fristende og lett for deg å søke opp pornografiske nettsider. Når man sitter hardt fast i uvaner eller avhengighet, må man ty til drastiske virkemiddel for å bli fri. Kanskje du må legge igjen laptopen og smarttelefonen et annet sted enn der du skal sove, eller kanskje du må fysisk gi dem til noen i den tiden du har størst problemer.

Dersom de største fristelsene er på TV, må du kanskje kvitte deg med parabol/kabel-tv. Vær radikal når du skal sette grenser for deg selv, slik at du kan bli fri og ta kontroll over tiden din og vanene dine.

Når du skal kutte ut noe som har fylt tiden og tankene dine, vil det skapes et tomrom som du trenger å fylle med noe annet. De dårlige vanene trenger å  byttes ut med gode vaner, men det tar tid og krever bevisste valg i forhold til å fokusere på andre ting man interesserer seg for.

Les også:

Vil slutte med porno

Sliter med porno