Uregelmessig mensen, vondt i hodet og slapp.

Hei, jeg er en jente på 15 år. Og jeg har hatt mensen siden jeg gikk i 5. klasse, så jeg har egentlig en regelmessig mensen og vet ca. når mensen skal komme. Men i løpet av de siste månedene har mensen vært uregelmessig, jeg har følt meg slapp, hatt mye vondt i hodet og orker ikke mye. Er dette noe jeg burde oppsøke hos en lege?

Hei og takk for spørsmålet

Noen jenter har veldig regelmessig menstruasjon slik at de vet akkurat når den kommer, mens andre har mer uregelmessig menstruasjon. Det er vanligvis ingen grunn til å bekymre seg for at menstruasjonen ikke kommer helt regelmessig.

Noen får uregelmessig menstruasjon hvis de trener veldig mye, da kan det være lurt å ta det litt mer med ro. Andre ganger kan menstruasjonen bli uregelmessig av for eksempel stress og bekymringer. Hvis det er tilfelle for deg, kan det være lurt å tenke på om det har skjedd noen forandringer i livet ditt som gjør deg mer bekymret eller stresset.

Det at du føler deg slapp, har hodepine og ikke orker så mye kan skyldes mange ting og det kan være bra å snakke med en voksen du stoler på om dette. Hvis du kan snakke med en av foreldrene dine er det bra, men du kan også snakke med helsesøster på skolen.

Siden det høres ut som om du har hatt disse plagene en stund, tror vi det kan være lurt at du får en time hos fastlegen for å sjekke at det ikke er noen medisinske årsaker til at du er så sliten og slapp. Noen ganger kan det for eksempel skyldes lav blodprosent (Hb) som enkelt kan behandles.

Du kan også lese:
Uregelmessig mens