P-piller og abort

Hei!
Jeg har hørt at p-piller kan føre til at befruktede egg blir "abortert". Så hvorfor advarer dere ikke tydeligere mot bruk av p-piller?

Hei og takk for spørsmålet!

Menneskelivet begynner ved befruktningen og det er bra du er bevisst på at prevensjon ikke bare skal hindre graviditet men også hindre befruktning. Derfor anbefaler vi ikke for eksempel minipiller og spiral.

Når det gjelder p-piller (såkalte kombinasjonspiller, altså ikke minipiller) har vi omtalt denne problemstillingen i en egen artikkel: Hindrer p-piller befruktning?

Som det fremgår av denne artikkelen er det veldig liten sannsynlighet for at et egg skal bli befruktet og deretter utstøtt dersom man tar p-pillene regelmessig og bruker kondom hvis man har glemt en pille. Derfor advarer vi ikke mot bruk av p-piller, men vi gjør oppmerksom på at det er viktig å bruke p-piller på riktig måte.

Valg av prevensjon er noe det enkelte ektepar må gjøre sammen og det er viktig å følge sin samvittighet.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no