P-piller og risiko for blodpropp

Hei!

Jeg skal gifte meg neste år, og må begynne å tenke på prevensjon. Jeg tenker jeg vil ta piller, for det virker veldig tungvint å bruke kondom hver gang man skal ha sex. Men så har det seg slik at mange i familien min har hatt blodpropp, så det er i såfall mange typer p-piller jeg ikke bør ta. Jeg vet at minipiller ikke har noe særlig blodpropprisiko, men jeg er litt skeptisk til den typen prevensjon. Hvilken prevensjonstype anbefaler dere til meg som (helst) ikke vil bruke kondom eller minipiller, men som også har litt høyere blodpropprisiko enn normalt? Jeg er redd legen vil nekte meg p-piller, og jeg vil jo ikke gå på p-piller dersom det er spesielt farlig for meg...

Jeg er også plaget med en del menssmerter og store blødninger, så det hadde vært for å kunne ta noe som dempet dette.

Hei!

 Det er fint at du tenker gjennom dette med prevensjon før du gifter deg.

Det er helt riktig at du ikke bør bruke vanlige p-piller hvis det har vært mange i familien din som har hatt blodpropp. Det er fordi østrogenet i p-pillene øker risikoen for blodpropp.

Vi anbefaler ikke å bruke minipiller siden disse ikke alltid hindrer eggløsning, det betyr at et egg kan bli befruktet og senere utstøtt fra livmoren selv om man bruker minipiller.

Et bra alternativ kan være p-pillen Cerazette. Denne klassifiseres ofte som en minipille fordi den bare inneholder gestagen og ikke østrogen. Men til forskjell fra de andre minipillene hindrer Cerazette eggløsning like effektivt som vanlige p-piller.

Siden Cerazette heller ikke inneholder østrogen er den et tryggere valg i forhold til blodpropp. En ulempe er at noen kan bli plaget med uregelmessige blødninger spesielt de første månedene, men en del mister mensen også mensen helt etterhvert. Dette gjør at Cerazette kan være en god hjelp hvis du er plaget med store blødninger og menssmerter, men her må du være litt tålmodig og bruke Cerazette noen måneder for å se hvordan blødningsmønsteret blir.

Les også: Hindrer p-piller befruktning?

Lykke til!

Vennlig hilsen Guttogjente.no