Porno og voldsfilmer, er det like ille?

Sex, porno, erotikk etc. fremstilles ofte som den "store" synde. Jeg har snakket med forskjellige om dette hvorfor dette er mer syndig en annet. Bibelen lærer oss at vi ikke skal drepe. Men, flesteparten koser seg med spillefilmer og serier på fjernsyn og kino der drap, vold er kjente ingridienser. Mange tenker ikke på at dette kanskje er mer "synde" en å gå på nettet og se litt porno. Hva tenker du/dere?

Hei og takk for spørsmålet ditt!

Veldig mange tar altfor lett på det å bli underholdt av vold og drap. Vi blir alle påvirket av det vi ser på. Vi tror både porno og voldsfilmer kan skade følelseslivet vårt. Når vi fokuserer mer på porno enn voldsfilmer, skyldes dette at guttogjente.no er en nettside om temaene kropp, sex, forhold og identitet.

Porno skaper mange alvorlige problemer. Pornoindustrien omsetter for milliarder og utnytter mange mennesker i en vanskelig situasjon. Porno er først og fremst laget for å vekke seksuelle følelser og skape seksuelle fantasier. Sex blir fremstilt på en kynisk måte, helt løsrevet fra kjærlighet og trofasthet. Porno kan være veldig vanedannende og mange har store problemer med å slutte med å bruke porno. Et annet problem er at porno ofte skaper kunstig stor lyst på sex og seksuelle handlinger man ellers aldri ville hatt lyst på.

Vi anbefaler deg derfor å holde deg unna alle former for porno. Men vi anbefaler deg også å ha et bevisst forhold til hva slags filmer og TV-serier du ser på.