Press på å prestere

Hei!
Jeg har 2 brødre som er eldre enn meg, og begge er veldig flinke på skolen. Jeg føler meg veldig presset til å gjøre det like bra som de, og blir derfor veldig stresset på prøver, fremføringer osv.
Noen tips til å fokusere mer meg selv i steden for dem?

Hei

Det kan være veldig vanskelig når en har flinke søsken som på en måte har satt standarden. Uansett så er vi forskjellige også i en familie. Vi har ulike evner og interesser, og det er skikkelig slitsomt å prøve å være en annen enn den man er. Når du sammenligner deg med dem, vil du bli så sliten at du ikke greier å være ordentlig deg selv engang.

Begynn som, du selv sier, å fokuser mer på deg selv. Hva liker du? Hvilke interesser og evner har du? Hva drømmer du om? Hvordan kan du utvikle dine evner og ditt potensiale på best mulig måte og være fornøyd med det.

Gud skapte bare originaler, og det vil derfor være et skritt i gal retning om du kopierer brødrene dine. Du er skapt unik, for å være deg, utvikle dine evner og interesser. La brødrene dine få være flinke og oppnå sine resultater. Du skal ikke være dem, men deg selv, og du skal være god til det du er god til, og det er kanskje noe helt annet enn dem. Ikke alle er skoleflinke, noen liker bedre å jobbe med hendene enn med hodet. Det er ikke mer verdifullt å ha noen evner fremfor andre evner, det viktigste er at vi blir flink til å utnytte vår eget potensiale.

Dersom foreldrene dine også sammenligner deg med brødrene dine og forventer det samme av deg, så trenger du å prate med dem om det. De trenger også se deg for den du er.

Lykke til!