Prevensjon

Jeg og forloveden min snakker om prevensjon i forberedelse til bryllupet. Av hva vi kan lese på diverse nettsider og hører fra venner er hormonspiral en trygg og effektiv prevensjon, som heller ikke tar noe fra selve opplevelsen. Men har dere kanskje noen betraktninger rundt det etiske i forhold til denne?

Hei og takk for spørsmålet!

 Det er viktig å snakke sammen om prevensjon før man gifter seg, og det er bra at dere tenker på dette i god tid før bryllupet. Det er riktig at hormonspiral er trygg og effektiv i den forstand at det er liten risiko for å bli gravid når man ikke ønsker det, og at hormonspiral ikke gir mye bivirkninger. Det er også riktig at spiral ikke påvirker selve opplevelsen av å være sammen seksuelt.

Men det er riktig som dere antyder at vi har noen etiske betraktninger rundt bruken av spiral. Det finnes to hovedtyper spiral, den ene er den tradisjonelle kobberspiralen mens den andre er hormonspiralen. Begge settes inn i livmorhulen av en lege via skjeden. Kobberspiralen fungerer slik at slimhinnen i livmoren forandrer seg slik at befruktede egg ikke klarer å feste seg i livmoren, samt at den gjør det vanskeligere for sædceller å komme opp i livmoren (slimet i livmorhalsen blir seigere). Men det faktum at befruktede egg ikke får anledning til å feste seg gjør at det skjer en svært tidlig avbrytelse av svangerskapet. Hvis man skal være konsekvent med tanke på livets begynnelse, kan man ikke benekte at det faktisk er et menneskeliv som har begynt å spire, selv om embryoet ennå er svært lite. Ut fra et kristent livssyn basert på Bibelens undervisning om menneskelivets ukrenkelighet vil vi derfor ikke anbefale å bruke kobberspiralen som prevensjon.

Hormonspiralen inneholder i tillegg hormoner som gjør at den er enda mer effektiv i å hindre graviditet, blant annet ved å hindre eggløsning. I den grad hormonspiralen virkelig hindrer eggløsning, kan det ikke skje noen befruktning og dermed heller ingen avbrytelse av et gryende menneskeliv. Men hormonspiralen er dessverre ikke like effektiv som p-piller i å hindre eggløsning, og man kan derfor ikke utelukke at det av og til skjer en befruktning og at det befruktede egget hindres i å feste seg på samme måte som med kobberspiralen. På grunn av dette synes vi også det er problematisk å anbefale hormonspiralen.

Med p-piller er det også en teoretisk mulighet for at dette skal skje, men sjansen er veldig mye mindre enn med hormonspiral. Vi ser det derfor som mye mindre problematisk å bruke p-piller enn å bruke spiral. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen:

Les her: Hindrer p-piller befruktning?

Den aller sikreste måten å unngå at spirende menneskeliv avbrytes er å bruke prevensjon som hindrer sædcellen å komme i kontakt med eggcellen, enten ved å bruke kondom eller unngå samleie i dagene rundt eggløsningen. Det finnes i dag pålitelige computere som kan brukes til å kalkulere når kvinnen har eggløsning og som kan gi ”grønt lys” for samleie når computeren har beregnet at man er langt nok før eller etter eggløsning til å unngå graviditet.

I Norge er det bare en produsent som leverer slike computere, dere kan lese om disse på denne nettsiden: pfc.no

Dere kan lese litt mer om prevensjonsmidler i denne artikkelen: Hva med prevensjon?

Lykke til!