Redd for å ødelegge Guds plan

hei
jeg fikk vite i sommer at bestekompisen min har vært forelsket i meg i ekstremt mange år og han sier han elsker meg, jeg har alltid sett på han som en bror, men plutselig endret dette seg. jeg syns det er dumt følelsene ikke er gjensidige, men vil samtidig ikke bli forelsket i at han er forelsket i meg!
har også en annen kompis som er min bff, forbilde, idol og kosebamse! jeg ønsker og gifte meg med han sånn seriøst!! men jeg er ikke forelsket men ber om at gud skal fikse dette.

gud vet hva som er best og har en plan for alle!
jeg er redd for å ødelegge planen hans! redd for å gjøre feil valg, redd for å velge feil kjærester osv. hvordan gjør man dette livet egentlig?

Hei!

Det er alltid rart når et vennskap plutselig endres fordi den ene har fått følelser for den andre. Men det høres klokt ut å ikke “forelske seg i forelskelsen” som du sier - og være en god venn! En god venn respekterer den andre høyt nok til ikke å leke med følelsene til den andre. Kanskje er det vanskelig å gå tilbake til det gamle vennskapet med en gang, man kan trenge litt avstand etter en avvisning. Men vær tydelig, det lønner seg alltid!

Det samme gjelder i dette vennskapet hvor du er den som kunne ønske det endte i ekteskap. Et såpass stort valg må følelsene også være med i, ikke bare fornuften. Vårt råd er å ikke presse frem noe, om dere gifter dere en dag, er det fordi begge har de gode følelsene for hverandre, før et så stort valg.

Så til det store, eksistensielle spørsmålet: hvordan gjør man dette livet egentlig? og hvordan finner man Guds plan for livene våre?

Gud har bare gode tanker for oss, sier Bibelen. Fredstanker og ikke ulykkestanker. (Jer 29.11) Han har telt dagene våre og ønsker å fylle dem med gode ting. Guds vilje er likevel ikke en tynn linje du må treffe, for ikke å være utenfor planen hans. Faktisk gir Gud oss stor frihet og masse ansvar for å forvalte tid og penger og evner. Han lar deg velge! En ting er helt sikkert; Guds ønske for alle mennesker er at de skal bli frelst, tilhøre Han som har skapt oss. Det er Guds vilje.

Hva du skal bli når du blir stor, hvem du gifter deg med og hvor du skal bo, er valg du tar. Gjerne sammen med Gud. Men Gud ønsker også at vi selv skal ta kloke og gode valg, gjerne med råd fra andre mennesker, og basert på Guds ord. Kongstanken er at vi skal forvalte det han har gitt oss på best mulig måte, ikke finne en hemmelig plan Han har laget for oss. Gud kan lede deg; inn i gode relasjoner, til steder du kan bety en forskell for andre mennesker, og til å ta gode valg. Men du har også fått valgfrihet! Å kjenne Gud er som et vennskap; man blir mer og mer kjent, man ønsker å glede den andre og gjøre den andre godt. Å utvikle vennskap med Gud vil være et spennende eventyr.

Av og til opplever man at Gud griper inn og gjør noe spesifikt, uforklarlig, gir en tydelig tiltale, sier vi. Det betyr at man opplever at Gud snakker til en, enten gjennom BIbelen eller andre mennesker. Og veldig ofte opplever vi som kristne at Gud også betror oss å velge. velge klokt og sunt. Men velge selv. Det gjør det ikke mindre spennende å følge Gud. Vi kan oppdage han på nye måter, nye steder, og når vi ser tilbake på et langt liv, kan vi kanskje oppdage at Gud var tilstede i valg vi trodde vi tok på egen hånd.

Lykke til med valgene du skal ta!

Hilsen GuttogJente