Hvor skal jeg og kjæresten min sette grenser?

Jeg har vært kjærester med en gutt i over et halvt år nå. Vi har ikke hatt sex, for begge vil vente til vi er gift. Men vi prøver å ha gode grenser. Hvor langt kan man egentlig gå, hva sier Bibelen om det?? Jente, 17 år.

Hei Jente 17 år.

Det er kjempefint at dere vil vente med sex til dere er gift og at dere prøver å ha gode grenser.

Bibelen er tydelig på at sex er en gave fra Gud som han har gitt for at mannen og kvinnen i ekteskapet skal bli knyttet nært til hverandre og for at de skal kunne få barn. Bibelen kaller sex for å bli en kropp fordi dette er en veldig personlig opplevelse der de fysiske grensene mellom to mennesker viskes ut. Gjennom sex kan vårt indre menneske (det Bibelen kaller sjel og ånd) møte et annet menneske på den dypeste måten som det er mulig.

Når vi snakker om sex tenker de fleste på samleie, men sex er mye mer. Det å berøre hverandres kjønnsorganer eller stimulere hverandre seksuelt på andre måter enn samleie kan være like intimt og personlig som samleie. Derfor bør all kontakt med kjønnsorganene være noe vi venter med til vi er gift. Et godt råd kan være å bestemme seg for helt å unngå de delene av kroppen som normalt dekkes av undertøy, også utenpå klærne. Det å være nakne sammen er også noe som er så intimt at det bare hører hjemme i ekteskapet.

Det er bedre å være forsiktig enn å tøye grensene. Mange har opplevd at det blir veldig vanskelig å stoppe i tide hvis de kompromisser i forhold til grenser de egentlig har bestemt seg for. Husk at dere har et helt liv foran dere til å utforske seksualitetens mysterier og gleder etter at dere er blitt gift. Det å heller bruke tiden til å bli kjent med hverandre på alle andre områder og ha klare grenser før bryllupet er en investering dere ikke kommer til å angre på.

 Les også:  Sove sammen med kjæresten, Hvile middag sammen, Sove sammen og alkohol, Hvor bør grensene gå, Ønsker å vente med sex, Hvor går grensene, Redd for at vi kommer til å ha sex