Sex under 16 lov?

Hei

I Norge er den seksuelle lavalderen satt til 16 år, det betyr i hovedsak at det ikke er juridisk lovlig å ha sex når man er under 16 år. Bestemmelsen om seksuell lavalder er beskrevet i Straffelovens § 196. Der står det at den som har sex med en under 16 år kan bli straffet med fengsel.

Loven gjelder i utgangspunktet også når begge er under 16 år, men bestemmelsen kan falle bort dersom begge to er «omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling». Dette betyr i praksis at ungdommene må være nær hverandre i alder og i utvikling, både kroppslig og mentalt for at bestemmelsen om straff skal falle bort.

Vi i GuttogJente.no synes det er bra at Norge har en lov om 16 års seksuell lavalder for å beskytte barn og unge, men vi tror at bibelens ord om å vente med sex til ekteskapet gir den aller beste beskyttelsen mot å bli såret eller såre andre på det seksuelle området.

Hvis du ønsker å sette deg mer inn i hva som er begrunnelsen for at vi i GuttogJente anbefaler å vente med sex til man gifter seg så står det mye om dette på nettsiden vår, både i artikler og som svar på innsendte på spørsmål. Vi vil spesielt anbefale deg å lese disse:

Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex / 10 gode grunner til å vente med sex / Vent på meg / Er det lurt å ha sex før man er 16 år?