Skal jeg si at jeg er bifil?

Hei, jeg er en jente som ikke pleier å være så sjenert av meg, men når det gjelder dette, tør jeg nesten ikke være meg selv til noen. Bare noen har jeg måtte vært ærlig mot.
Jeg er bifil. Jeg er redd for å innrømme det, redd for å bli dømt. Jeg har ALDRI vært i mot homofile eller bifile, har alltid vært for det, men jeg vet at mange dømmer.
Jeg lurer på om jeg burde si det rett ut, og hvis jeg skal det, til hvem! Venner? Familie? Alle?
Eller er det helt normalt å holde det inne! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, jeg har flere ganger nesten sagt det, men nei.
Svar fort!!!

Hei kjære deg.

Vi har svart på noen lignende før: Hvordan fortelle om homofile følelser.

Det er ikke lett å føle på noe en ikke tør å fortelle til dem som står nærmest og som en stoler mest på. Og som du sier, så føles det som om du ikke er deg selv overfor dem. Nå er det ikke slik at alle har krav på å vite alt det vi føler og tenker, vi har lov til å selv velge ut hva vi vil fortelle og hvem vi vil fortelle det til. Men når en går med slike tanker alene kan det mange ganger vokse seg større og vanskeligere enn det egentlig er. Det er derfor lurt å snakke ut med noen du stoler på. Det å få reflektert sammen med noen om hva du føler og tenker på, kan lette det indre trykket. I første omgang er kanskje lurt at du forteller det til mamma og pappa, eller andre voksne du har tillit til. Det kan for eksempel være en helsesykepleier, pastor eller sjelesørger. Etter hvert som du blir tryggere på deg selv og din identitet, vil du finne ut hvem flere som du vil fortelle det til.

Du sier ikke noe om alderen din. Men i løpet av tenårene er det ganske mange som opplever å få følelser både overfor personer av samme kjønn og av motsatt kjønn. Det trenger ikke nødvendigvis bety at de er homofile, lesbiske eller bifile. Slike følelser kan forandre seg over tid. Derfor er det ikke vanlig å regne noen som homofile eller bifile med mindre disse følelsene har vart over en periode på flere år. Nettopp fordi følelsene kan svinge så mye i tenårene er det ofte for tidlig å si at noen er homofil, lesbisk eller bifile før en begynner å bli voksen og følelsene har stabilisert seg.

Dessverre har du rett i at mange dømmer og at det gjør det vanskelig å være åpen om det man føler. Om en person velger å kalle seg homofil eller ikke er personens eget valg og må respekteres. En del som opplever at de homofile/bifile følelsene er konstante over mange år velger å fortelle om det, mens andre velger å ikke fortelle noen om det. De fleste opplever at det er mye lettere å leve med følelsene sine når de har noen å snakke med.