Sliter med porno

Som så mange andre sliter jeg også med porno. Takk for mange tips, som forhåpentligvis vil hjelpe meg vekk fra dette. Det jeg ønsker å spørre om er - hvordan skal jeg be/hva skal jeg gjøre etter å ha gjort det igjen? Det føles så rutine og følelsesløst, føler meg likegyldig når jeg ber om tilgivelse. Og det blir liksom bare "ja, da var jeg ferdig, nå kan jeg be". Det føles så hyklersk, bare sekunder siden jeg såg på og onanerte til det! Jeg ønsker tilgivelse, men det virker som om det nesten bare er i hodet jeg ønsker det, ikke med hjertet. Jeg vet med meg selv jeg trenger det og ønsker det sånt sett, men følelsene er så likegyldige. Jeg vet jeg blir mer kald og følelsesløs av porno, så det er en ond, ironisk sirkel. Jeg vet jo hva jeg gjør, og det er galt og jeg vet også det at det sårer Jesus så myemye mer enn jeg kan forstå. Men likevel pusher jeg meg selv til det, gang på gang, kobler ut følelsene. Og det er skummelt, jeg er redd for hvor langt jeg har forherdet meg, som Bibelen nok ville kalt det. Men samtidig er jeg ikke redd, følelsene er der ikke like mye som tanken. Gah, for et rot...
Mange ord her, beklager det. Men jeg tror det jeg prøver å spørre om er:
Hva skal jeg gjøre med sånn likegyldighet og følelsesløshet? Jeg har hørt noen som snakker om at "hovedløsninga" er å vokse i kjærlighet og beundring av Gud, at Han blir så mye mer verdt for meg enn alt annet. Men hvordan?
Og det jeg egentlig begynte med - hva skal jeg gjøre etter å ha onanert til porno? Jeg vet Jesus har gjort alt, og takk Gud for det! Men hvordan skal jeg vende om? Jeg tror ikke på meg selv en gang om at jeg kommer til å "vende meg vekk" fra det...med det første, i alle fall.
Gutt, 23 år.

Hei Gutt 23 år

Det er riktig som du skriver at det er mange som sliter med porno, og mange opplever å få problemer i forhold til fremtidig eller nåværende kjæreste eller ektefelle fordi de er avhengige av å bruke porno. For det er ikke slik at man plutselig mister lysten på porno selv om man gifter seg og har et sexliv sammen med ektefellen sin. Hvis man er blitt avhengig av å bruke porno er det viktig å gjøre noe med dette nå, det er ikke lurt å vente til senere. Derfor er det er veldig bra du tar kontakt med oss for å få hjelp, dette problemet stikker vanligvis så dypt at man ikke klarer å komme seg ut av det helt på egen hånd.

Du begynner med å spørre om hvordan du skal be og hva du skal gjøre etter å ha sett på porno og onanert mens du gjorde det. For det første er det veldig viktig å forstå at Gud kan og vil tilgi deg uendelig mange ganger selv om du skammer det og føler det er vanskelig å tro på at han vil tilgi deg. Det kan føles både hyklersk og mekanisk når bønnen om tilgivelse bare blir den samme ”jeg føler meg elendig fordi jeg har gjort dette ennå en gang og jeg vet med meg selv at dette ikke var siste gang”. Når man sliter med dette alene er det vanskelig å komme ut av denne onde sirkelen.

Vi vil råde deg til å ta kontakt med en person du stoler på og som du kan snakke med. Det kan være en pastor, prest, sjelesørger eller liknende. For selv om det kan virke umulig å komme seg ut av det gamle sporet på egen hånd, kan det være mye lettere å komme ut av gamle vaner når man har noen å snakke med som man vet også kommer til å spørre hvordan det går om en uke eller to.

Vanligvis er det en stor hjelp å ikke bare bekjenne det man har gjort overfor Gud, men også til et annet menneske. Da kan dere også be sammen og den andre kan også tilsi deg syndenes forlatelse. Det er dette som med et gammelt ord kalles for skriftemål. Det handler ikke bare om å bekjenne synd, men også om å ta imot tilgivelse og få hjelp til å tro at man faktisk er tilgitt av Gud og at du får begynne helt på nytt. Bibelen sier at ”Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett” (1 Johannes 1. 9).

Det er riktig som du sier at det hjelper å vokse i kjærlighet og beundring av Gud, men dette kommer heller ikke av seg selv. Når vi bekjenner syndene til et annet menneske og får ta imot Guds tilgivelse vil dette i seg gjøre oss mer takknemlige. Når det går opp for oss hvor høy pris Jesus betalte for oss da han kom til jorda og døde på korset vil vi også få en ny motivasjon til å gjøre det vi innerst inne vet er riktig. Du sier du vet at du sårer Jesus ved å bruke porno. Det er på en måte riktig, men du sårer først og fremst deg selv. Det er bare fordi Jesus elsker deg så høyt at han heller ikke ønsker at du skal skade deg selv.

Rent praktisk kan det være en stor hjelp å gjøre det vanskeligere for seg selv å få tilgang til porno på de tidspunktene der du vanligvis fristes til å bruke porno. Hvis det er porno på internett som er hovedproblemet, kan du for eksempel unngå å ha datamaskin eller nettbrett på rommet du sover om natten. Om det er porno på kabel-TV kan du si opp abonnementet på kabel-TV eller rett og slett kvitte deg med TV-apparatet. Du kan også installere pornofilter på datamaskinen din slik at du ikke får tilgang til pornosider på nettet. En god løsning kan være å installere et program på datamaskinen din som hver uke sender en e-post til en person du stoler på der det fremgår om du har vært inne på pornosider i løpet av uka. En gratisversjon av programmet X3watch kan du laste ned på XXXChurch.com, applikasjonen finnes for både PC og Mac. Dette nettstedet har også mange andre ressurser som kan være til hjelp for å komme seg ut av pornoavhengighet.

Husk at dette ikke bare handler om deg selv. Hvis du ikke tar tak i problemet nå, vil dette også skape nye problemer for deg når du en gang finner det en kjæreste og etter hvert gifter deg. Selv om det er vanskelig å kutte ut bruken av porno, er det verdt prisen når du ser hva dette vil spare deg og din fremtidige ektefelle for av problemer senere i livet.

Vi anbefaler deg å lese artiklene:

Avhengig av porno

Tre løgner pornoen forteller deg

Fri fra porno

Porno – hvorfor ikke?

En historie om onani og seksuelle følelser

Kan det være bra å ikke onanere?

Kampen om renhet

Les også svar på spørsmålene:

Vil slutte med porno

Savner fysisk nærhet og sex

Hvordan si nei til porno?

Lykke til!