Sliter med selvskading

Hei! Jeg er en jente på 14 år som sliter med selvskading. Jeg har lenge bare rispet i huden min, men for en måne sia kuttet jeg meg til blods, jeg har aldri følt meg så fri før. Problemet er at dette nå har blitt et problem, men jeg kan ikke snakke med noen om det, fordi jeg klarer ikke sette ord på følsene mine. Så hvordan setter jeg ord på det jeg føler? Jeg skjønner at jeg trenger hjelp men det er lit vanskelig å spørre om hjelp når jeg ikke vet hva jeg trenger hjelp til. Håper på svar

Hei kjære deg.

Det kan ofte være vanskelig å finne ord for følelsene sine. Følelser kan også være så vonde at man ikke orker å kjenne på dem, og så stenger man dem ubevisst av. Selv om man ikke har ord for følelsene, er de likevel inni kroppen og vil ut. For følelser vil bli sett, hørt og forstått. Selv om du kan føle en lettelse når du kutter deg, så er den lettelsen kortvarig. Etterpå blir det bare verre, fordi selve følelsen jo ikke er borte, men i tillegg kommer gjerne både anger og skam. Følelser trenger ord og forståelse og uten at du får hjelp til å sette ord på dem, vil du ikke bli kvitt dem, selv om kuttingen kan føles lindrende i øyeblikket.

Selv om det kan føles vanskelig å snakke om selvskading til andre, er det åpenheten som kan hjelpe deg. Du trenger derfor å snakke med noen som kan hjelpe deg til å finne både følelsene og ordene som passer til å beskrive dem med. Du trenger ikke vite hva du trenger hjelp til før du oppsøker hjelpen, det finner man ut sammen underveis.

Det er viktig at du finner en voksen du stoler på å fortelle det til og kanskje du skal prøve å fortelle det til foreldrene dine. Selv om du kan være redd for reaksjonen, så vil de nok gjerne hjelpe deg om du lar dem få lov. Dersom du synes det er lettest å snakke med noen utenforstående først, kan du oppsøke helsesøster på skolen din, læreren din eller en annen voksen du har tillit til. Selv om du føler at det ikke hjelper å snakke med noen der og da, er det viktig å fortsette å ta snakke om det. Og helsesøster vil vite mye om hva som er til hjelp for deg.

Du kan også hjelpe deg selv ved å nøste deg fram til hvordan en hendelse med selvskading oppstår. Hvilke hendelser, tanker og følelser kommer like forut for at du skader deg? Hvordan hjelper selvskadingen deg til å føle deg bedre? Hvordan føler du deg før du skader deg? Hvordan føler du deg etterpå du har skadet deg? Er det noe som har hendt som du synes er vondt og vanskelig? Er det noe som stresser deg eller noe du stadig gruer deg til? Lag deg gjerne en dagbok og skriv ned tankene og følelsene dine. Det vil øke din egen forståelse og hjelpe deg til å bli kjent med følelsene dine.

Du kan også ringe til Kors på halsen, som er Røde kors sitt samtaletilbud for deg under 18 år. I Kors på halsen kan du snakke anonymt og gratis med en voksen om det DU er opptatt av på telefon, chat eller mail. Telefonnummeret er 800 333 21, og du finner chat og mail på korspahalsen.no. På nettsiden er det også et forum hvor barn/ungdom svarer på hverandres innlegg.

Telefonen er åpen mandag-fredag klokken 14:00-20:00, chatten er åpen mandag-fredag 17:00-20:00, og mail kan sendes når som helst. Alle mail besvares innen to døgn, eller mandag etter helg. Alle henvendelser besvares av frivillige med god opplæring i å lytte, støtte og snakke med barn og ungdom. De har taushetsplikt om det du forteller.

Det finnes en APP som du kan laste ned på mobilen:

http://www.hjelptilhjelp.no/Selvskading/stop-self-harm-stopp-selvskading

https://itunes.apple.com/no/app/stopselfharm/id638347181?mt=8&affId=2019694&ign-mpt=uo%3D4

Les også: Driver med selvskading