Gå til innhold
☰ Meny

Slutte med sex?


Hei. Jeg har hatt et seksuelt sexliv med kjæresten min i flere år. Vi har bare hatt sex med hverandre. Bibelen er jo i mot sex uten for ekteskapet. Når jeg først har syndet med å ha sex uten for ekteskapet er det feil å fortsette med det til vi er gift, eller eventuelt sparer seg til ekteskapet hvis det blir slutt og får seg en ny kjæreste ?



Hei kjære deg.

Du sier selv at Bibelen er imot sex utenfor ekteskapet, så du har jo egentlig svaret selv. I Hebr 13,4 står det:“La ekteskapet holdes i ære av alle, og ektesengen være usmittet! For Gud skal dømme dem som driver hor og bryter ekteskapet”. Å holde ektesengen usmittet menes både før og i ekteskapet, slik at det å ha sex før ekteskapspakten er det samme som å bryte ekteskapet, eller bryte seg inn i ekteskapet.

Hva skal dere gjøre når dere først har begynt å ha sex med hverandre, kan dere like godt fortsette, spør du. Paulus svarer i Rom 6,1: “Hva skal vi da si? Skal vi fortsette å synde så nåden kan bli enda større? Slett ikke!!” Les likegodt hele Romerbrevet 6, det passer fint i denne sammenheng.

Når en har begynt å ha sex med hverandre, har man blitt ett legeme med hverandre og er på en måte blitt koblet sammen i kropp og sjel. Denne foreningen vil hele tiden søke og lengte etter hverandre igjen, og det er derfor vanskelig å slutte å ha sex med hverandre når en først har begynt. Dersom dere vil leve etter Guds ordning på dette området, bør dere hver for dere og/eller sammen be Gud om tilgivelse for at dere har brukt sex utenfor den rammen han hadde tenkt for dere. Samtidig trenger dere å frigjøre dere fra den dype koblingen som har blitt mellom dere to slik at dere kan greie å starte på nytt igjen og vente med sex til dere har giftet dere. Dere kan for eksempel si at jeg bryter båndene som har oppstått mellom meg og NN i Jesu navn. Dere kan også oppsøke en sjelsørger eller en kristen person/leder som dere har tillit til, slik at dere får bekjent og brutt bånd sammen med en tredje person. Det kan gjøre det lettere å stå ved den nye bestemmelsen om å vente.

Les også: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?
 

Vennlig hilsen GuttogJente.no