Slutte med snus

Jeg har en venn på 15 som ikke klarer å slutte med snus. Jeg har prøvd å påvirke han med å slutte, men han klarer seg ikke uten suns i mer 1 månde. Har dere noen tips?

Hei

Så bra at du vil påvirke din venn til å slutte med snus! Mange kan ha en del plager (abstinens) som svimmelhet, konsentrasjonsproblemer og sterk lyst på snus de første dagene etter at de har sluttet. Det er et derfor et godt tegn at vennen din har kunnet klare seg en måned uten snus. Det betyr at det ikke er den fysiske avhengigheten som gjør at han begynner å snuse igjen.

Som en god venn kan du hjelpe han med å finne ut hva det er som har gjort at han har begynt med snus igjen, når han har klart seg flere uker uten. Er det noen situasjoner hvor det er ekstra fristende å snuse? Skjer det når han er sammen med andre som snuser? Skjer det når han er stressa? Er det andre ting som bidrar til at lysten på snus blir så sterk at han gir etter?

Hvis vennen din finner ut av dette, kan det være lurt å lage en plan for hva han skal gjøre når han kommer i situasjoner hvor han får lyst på snus. I de fleste tilfellene varer bare den sterke lysten på snus noen minutter. Hvis vennen din klarer å avlede seg selv disse minuttene så går det over. Her kan du som en venn hjelpe han ved å tilby at han kan ringe deg når han kommer i en situasjon hvor han får veldig lyst på snus. I begynnelsen kan lysten på snus komme ofte, men etter hvert vil det heldigvis bli sjeldnere.

Det finnes også god hjelp til å slutte med snus på nettet. Vi vil anbefale din venn å forsøke snusslutt.helsenorge.no. Dette er et gratis verktøy for ungdom som ønsker å slutte med snus. Vennen din kan melde seg inn og vil da få oppfølging på sms og e-post som kan gjøre det lettere for han å slutte. Røyketelefonen 80040085 kan også være til god hjelp. Tjenesten er gratis og de som jobber der har taushetsplikt. Du kan også ringe til røyketelefonen selv for å få råd om hvordan du kan hjelpe vennen din.

Til slutt vil vi si at det er din venn som selv må ta avgjørelsen om å slutte og fortsette å være snusfri. Som en god venn kan du bare støtte han i denne prosessen. Hvis han ikke selv er veldig motivert er det vanskelig å slutte. Hvis han fortsetter å snuse er dette hans valg. Det kan jo likevel hende at han ønsker din hjelp til å slutte på et senere tidspunkt.