Spørsmål om penisstørrelse

Hei. Jeg er en gutt på 13 år. Min penis er ca 11-12 cm lang når den er stiv. Jeg har 3 spørsmål:

1 Hva er normal penisstørrelese hos 13-åringer?

2 Hvordan kan man få penisen lengre?

3 Er min penisstørrelese normal? (Stor eller liten) ?

Mvh 13-åring

Hei.

Du er helt normal og trenger ikke bekymre deg om størrelsen av penisen din. Penis vokser individuelt i pubertetstiden. Den kan vokse i nesten fire år etter pubertetsstart og er dermed kanskje ikke ferdig utvokst før du er passert 18-20 år.

Det finnes ingen tabeller som sier noe om hva som er normal penislengde i forhold til alder. Hvor lang din penis er kommer an på hvor langt du har kommet i pubertetsutviklingen, og er du kommet kort i pubertetsutviklingen, kan penis være ganske liten, er du kommet langt, kan den være nesten utvokst. Men hvor lang penis er slapp eller stiv varierer og er like individuelt som resten av kroppen er.

Undersøkelser viser at de aller fleste voksne har lengder i stiv tilstand mellom 12,7 cm og 16.5 cm, mens en annen studie viste at gjennomsnittet var fra 12,9 til 14,5 cm. Enkelte har kortere, andre lengre, men de fleste har altså en lengde på mellom 12,8 og 15,5 cm om man tar gjennomsnittet av de to studiene.

Undersøkelsen viser at normal penis omkrets hos en utvokst gutt (det vil si 18-20 år) er mellom 8.8 og 12.5 cm i stiv tilstand. Gjennomsnittet blir da 10,6.

I slapp tilstand varierer lenden fra 8.6 – 9,3 cm. Gjennomsnittet antas å ligge på 8,9 cm. I slapp tilstand varierer størrelsen en hel del, men dette har ingen betydning for hvordan den er i stiv tilstand. En penis som er liten i slapp tilstand kan bli mye større når den blir stiv, mens en som er lang i slapp tilstand som regel ikke blir særlig mye lenger når den blir stiv.

Man kan ikke helt stole på slike studier, fordi det ofte kan være menn som har større penis enn gjennomsnittet som tør å delta. Dessuten er det mennene selv som måler lengden, og en vet derfor ikke om de kan ha lagt på litt. Dette kan bety at gjennomsnittet faktisk er lavere enn det studiene viser.

Pornoindustrien og internett har bidratt til å gi et skjevt bilde av hva som er normal lengde på en stiv penis. Og det er som regel gutten/mannen selv som er opptatt av penisstørrelsen og ikke jentene/damene. Størrelsen har lite eller ingenting å si for seksuell tilfredstillelse.

Det reklameres for mange ulike behandlinger for å øke penisstørrelsen (for eksempel tabletter), men ingen av disse fungerer. I noen land finnes det leger som tilbyr kirurgi for å øke størrelsen på penis, men dette gjøres ikke i Norge. Penisforstørrende kirurgi har svært usikre resultater og stor risiko for komplikasjoner, fagmiljøet i Norge advarer derfor mot å få utført slik behandling i utlandet.

Les også: Kan man få større penis?