Synd å onanere når man er gift?

Hei.
Jeg lurer på om det er synd å onanere etter man har giftet seg? Hvis man da selvfølgelig ikke fantaserer om noen andre enn kona si.

Hvis man f.eks er borte fra hverandre, er det jo en hjelp å onanere for å ikke bli fristet til å tenke seksuelt om andre. Men så handler jo onani bare om seg selv, og skal ikke sex handle om hverandre?

Hva tror dere, er det bra å onanere etter man er gift å tenke på kona si, eller ikke?

Hei og takk for spørsmålet!

Det står ikke noe konkret i Bibelen om onani, og man kan heller ikke ut fra det som står i Bibelen si at det er en synd å stimulere sine egne kjønnsorganer. Men det Bibelen sier noe om, er at vi ikke skal fantasere om å ha sex med noen vi ikke er gift med (Matteus 5.28) og at vi ikke skal la noe få makt over oss (1 Kor 6.12). Så selv om onani i seg selv ikke er en synd, er det ikke bra hvis onani fører til usunne fantasier eller blir en vane som vi ikke har kontroll over.

Når det gjelder onani mens man er borte fra ektefellen så sier Bibelen heller ikke noe om dette, men vi tror det er lurt å snakke med ektefellen sin om det. Bibelen sier at vi skal leve i lyset (1 Joh 1.7), det innebærer også at ektefeller ikke bør ha hemmeligheter for hverandre om slike ting. Hvis begge synes det er greit og man ikke fantaserer om noen andre enn ektefellen kan vi ikke ut fra Bibelen si at det er galt å onanere når man er borte fra hverandre. Men du har et poeng i at sex egentlig handler om å gi hverandre noe godt, og onani kan fort bli en veldig ensom aktivitet som sporer av fra det sex egentlig skulle være. Det er heller ikke lurt å være veldig fokusert på sex når man er borte fra ektefellen.

Vi anbefaler deg også å lese disse artiklene:

Kan det være bra å ikke onanere?
En historie om onani og seksuelle følelser
Er det greit å onanere?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no