Synd med nakne damer?

Er det synd å se på nakne damer, ikke porno, men bare studere nakne damer liksom?

Hei

Det er ikke så lett å svare ja eller nei på det spørsmålet, for i seg selv er det jo ikke synd å se på en naken kropp. I mange settinger vil det jo være naturlig å studere nakne kropper, som i biologi og helsefag, noe helt annet er det å søke opp nakne damer på internett og i blader bare for å studere dem og nyte følelsen det skaper i kroppen. Så det er mer grunnen til at du ser på og hva det fremkaller i tankene dine som avgjør om det er synd eller ikke. Så selv om det ikke er synd i seg selv å se på nakne kropper, så er det ikke så lurt å gjøre det. Nakne mennesker vekker ofte seksuelle følelser og skaper seksuelle fantasier og begjær. Nakenhet og seksuelle fantasier er den intime sonen som hører hjemme i ekteskapets ramme.

Så selv om det ikke står noe konkret i Bibelen om det du spør om står det likevel mye om sømmelighet og om å oppføre seg verdig og behandle hverandre med respekt og i renhet.

Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Matt 5,27

En pakt hadde jeg gjort med mine øyne, at jeg ikke skulle se på en jomfru. Job 31,1

Du kan også lese om det i våre artikler:

Kampen om renhet

Sett dine egne grenser

Vi har også flere spørsmål og svar med lignende tema:

Ser på kvinner som ammer

Synd å sende drøye snaps.