Galt å ha kjæreste som 12/13åring?

Er det galt å ha kjæreste når man er 12/13 år?

Hei og takk for spørsmålet ditt!

Når vi snakker om sånne ting som om det er "galt" eller ikke å ha kjæreste, er det ikke alltid så lett å si bare ja eller nei. Et mer nyttig spørsmål kan være om det er lurt å ha kjæreste når man er 12-13 år. Dette er blant annet fordi det finnes flere grunner til at ulike mennesker vil finne seg en kjæreste: noen føler seg ensom, noen vil gjerne finne noen som kan få dem til å føle seg elsket, noen vil bare ha noen å være sammen med, mens andre vil gifte seg, eller få barn og sånt.

Det er mye med det å være kjærester som ligner på det å være venner. Det er ikke helt likt, men det er mye felles. Så man kan vel kanskje si det slik at siden det ikke er noe galt i å ha venner av motsatt kjønn, og det ikke er galt å ha en bestevenn av motsatt kjønn, er det kanskje ikke galt å ha en kjæreste heller - selv om man er ganske ung.

Men det er også viktig at man tenker litt gjennom hvorfor man vil ha en kjæreste. Dette kan det være veldig lurt å snakke med foreldrene sine om, eller noen voksne kristne som man kjenner. 12-13-års-alderen er omtrent den tiden da vi kommer i puberteten og begynner å utvikle oss mer frem mot det å bli mann eller kvinne og ikke bare "barn". Det er en tid der det er viktig å tilbringe tid med venner av samme kjønn som en kan identifisere seg med og lære ting av, og bli trygg på seg selv sammen med. Tenårene er en formingsperiode der man på en måte forbereder seg på det å bli voksen en dag. Da kan det være viktig at man ikke bare har tilbrakt den tiden sammen med en kjæreste - kanskje særlig hvis man ender opp med å ikke holde sammen når man blir voksne. Det kan være veldig vanskelig for en som er 18 år å slå opp med kjæresten sin som man har vært sammen med i flere år, særlig hvis man hentet mye trygghet og bekreftelse fra den andre personen. Det betyr ikke at man ikke kan ha en kjæreste i tenårene, så klart, men det er lurt å tenke gjennom hvor mye tid man for eksempel bruker sammen med bare en person, i forhold til en vennegjeng ellers.

En annen ting som er lurt å tenke over, er det vi kaller for samliv. Det er ikke sikkert du eller dere har tenkt så mye på det ennå, men det kommer nok gjerne om ikke så lenge. For hundre år siden var det ofte slik i samfunnet vårt at alle tenkte og var enige om at det meste som har med sex å gjøre, kanskje også kyssing og slikt, er noe man gjør når man er gift - og ikke når man bare er kjærester. Det er mange grunner til at kristne også i dag tenker at mange av disse tingene er noe man skal vente med til man er gift - det har blant annet å gjøre med at det er fint å kunne dele fysisk nærhet med bare en person og ikke med mange kjærester etter hverandre. Dette står det mye om ellers på guttogjente.no, for eksempel her, en artikkel skrevet av en jente på 24 år:

Det er verdt å vente med sex

Du kan også lese svaret på disse spørsmålene:

Hvor mange kjærester er greit?
For unge til å bli kjærester?