Trang forhud

hei... jeg sliter/får ikke til å trekke forhud over penishodet... har ikke lyst til å gå til lege... trenger gode råd for å få det til... gutt 20 år

Hei gutt 20 år

Forhuden skal kunne dras helt tilbake over penishodet både når penis er slapp og når den er stiv. Dersom den føles stram og vond og holder igjen, eller den ikke går bak i det hele tatt, så er forhuden din for trang. Du kan prøve å tøye forhuden din ved å prøve å dra den litt og litt bakover mens penis er slapp. Du kan dra den forsiktig frem og tilbake i varmt vann/bad. Dette må gjøres endel ganger for at det skal hjelpe. Noen ganger kan det hjelpe litt, men det beste er at du oppsøker en lege som kan se på deg.

Leger er vant til dette, så du trenger ikke være flau. Legen vil da kanskje gi den en salve som du skal smøre med og som gjør at huden kan tøye seg. Hvis ikke noe av dette hjelper, kan legen henvise deg til et inngrep, der de løsner litt på forhuden slik at den ikke er så stram. Dersom forhuden er veldig stram, må de kanskje operere bort deler eller hele forhuden. Legen bestemmer uansett ikke noe du selv ikke er enig i, og det blir ikke noe operasjon dersom du ikke har lyst, så du skal ikke være redd å oppsøke lege. Du kan gå til fastlegen din eller helstestasjon for ungdom dersom det er der du bor.

Les også:
Spørsmål om penishodet
Trang forhud
Forhuden "limt" fast