Trenger man et juridisk bryllup?

Hei!
Jeg er en kristen jente på 18 år. Jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år nå og hadde sex for første gang for to år siden. Vi leser mye i bibelen sammen, og er veldig klar over hva de fleste kristne sier om sex og ekteskap. Altså at man skal vente med sex til ekteskapet.
Men når vi leser i bibelen får vi et større inntrykk av at man går inn i et ekteskap når man har sex. Jeg angrer ikke på det vi gjorde, fordi det var en gjennomtenkt handling fra begges sider (begge er kristne). Vi skal ha et ordentlig bryllup, få papirer og sånn til sommeren? Men er det ikke kjærligheten vår som gjelder, og at vi nå er et? Vi har jo lovet hverandre og Gud at vi skal holde sammen for alltid. Vi har bare ikke det juridiske og selve bryllupet. Jeg skjønner helt ærlig ikke poenget med å "vente til dagen man gifter seg". Fordi jeg føler bibelen ikke sier at du må gifte deg først og så ha sex, jeg føler den sier at når du har hatt sex med en person er du gift. Perosnlig mener jeg papirene bare er et bevis på løftet vårt, men Gud bryr seg jo ikke om papirene? Jeg lurer bare på hva dere tenker om denne tenkemåten. Takk for svar, på forhånd!

Hei!

Så fint at du og kjæresten din har funnet hverandre, elsker hverandre og er opptatt av å la Bibelen være rammen rundt samlivet deres!

Gud vil at vi skal ha det godt sammen. Han er ikke ute etter å snyte oss for det gode livet.

Bibelen slår fast at mennesket er skapt til mann og kvinne, noe som betyr at seksualiteten er en del av Guds gode skaperverk. Videre ser vi i Høysangen (i Det gamle testamentet) at det seksuelle er ment å være en naturlig del av samlivet (se også 1. Kor. 7, 3-6).

Men Gud er så opptatt av at vi skal ha det godt sammen at han har gitt oss bud å leve etter som verner om dette gode livet. Ekteskapet er gitt oss som et slikt vern rundt det seksuelle samlivet.

Ekteskapet er – verken i Bibelen eller i vår egen tid – en privatsak.

Å leve sammen seksuelt er ikke i seg selv det samme som å ha inngått ekteskap med hverandre. I den jødiske kulturen var ekteskapet en offentlig pakt-inngåelse, og mannen hentet ikke bruden hjem til seg først etter at løftene var avgitt. På samme måte lover også i dag mannen og kvinnen – overfor Gud og samfunnet – å elske og ære hverandre og være tro til døden skiller dem ad, når de gifter seg.

Disse offentlige løftene, med de juridiske følgene vigselen får, gir en trygghet for ekteparet (og for frukten av samlivet deres – barna). Ved å inngå ekteskap, gjør man seg selv på en mye sterkere måte ansvarlig for å holde sammen med ektefellen sin og elske ham/henne, også i de dagene som er vonde og vanskelige. Dermed blir ekteskapsinngåelsen en mye større gave enn et løfte som gis privat på soverommet mellom de to kjærestene – fordi det gir en så mye større trygghet og sikkerhet (og hvile) i samlivet mellom dem. Det er altså først her – i ekteskapet – at sex blir til det gode det er skapt og gitt oss for å være.

Det er vanskelig å vente med sex til ekteskapet. Skikkelig vanskelig. Og det er jo så mye, mye lettere å gå noen flere steg fremover enn å gå tilbake! Men går man for langt og har sex sammen før ekteskapet, er det likevel verdt å ta opp kampen på ny og sette opp grensene igjen. Og det er viktig:

Et av ordene som brukes i Bibelen om synd på det seksuelle området, er det greske porneia. I våre norske bibler oversettes dette med hor. Hor er betegnelsen på alt seksuelt samliv utenfor ekteskapet, og både Jesus og apostlene fastholder dette som synd og imot Guds vilje (Matt. 15, 18-20; Apg. 15, 28-29; 1. Kor. 6, 18-20).

Det alvorlige med synden er at den skiller oss fra Gud og fører til fortapelse (Jes. 59, 1-2; 1.Joh. 2, 17). Men for at vi ikke skulle gå fortapt, men ha evig liv, bar vår Herre og frelser Jesus Kristus all verdens synd på sin egen kropp opp på korset og gjorde opp for den – én gang for alle – da han gikk i døden (1. Pet. 2, 24; Joh. 3, 16). Og han seiret over døden, da han stod opp igjen den tredje dag.

Som kristne får vi leve i nådens fellesskap med den korsfestede og oppstandne Jesus Kristus. Og i dette fellesskapet får vi anledning til et fantastisk bytte: Vi får gi all vår synd til Jesus, og i bytte for den gir han oss tilgivelse, fred med Gud og evig liv! Vi gir vår synd til Jesus når vi bekjenner den og vender oss bort fra den. Det eneste som kan hindre dette, er å ikke ville gi slipp på synden, men insistere på å fortsette i den. Da velger vi å sette oss selv utenfor Hans nåde (1. Joh. 1, 5-10).

Her finnes nok ingen quick-fix og lettvinte løsninger … Det er ikke lett, men det er viktig at dere setter tydelige grenser og prøver å unngå de situasjonene der dere etter hvert vet at fristelsene blir for store. Men kjemp ikke alene! Prøv å finne noen som dere kan betro dere til, og som kan be for dere og oppmuntre dere på veien videre.

Les ogsp:

Er det galt å debutere før bryllupet

Hva skjer i det usynlige når en har sex

Argumenter for sex før ekteskapet

Hva sier Bibelen om det å gifte seg

Vennlig hilsen Guttogjente.no