Tror jeg er homo...

Hei, jeg tor jeg er homo! Men problemet er at vist jeg sier det til mamma og pappa vil de bli sure. Hva skal jeg gjøre?

Hei kjære deg og takk for spørsmålet ditt.

Det er mange ungdommer som synes det kan være vanskelig å være åpne med foreldrene sine om personlige ting, uansett hvilket tema det er snakk om. Ofte handler dialogen mellom foreldre og barn/ungdom om praktiske ting som skal gjøres, beskjeder som blir gitt og man snakker mer til hverandre enn med hverandre. Dersom en ikke er vant til å snakke med hverandre om hvordan en har det, vil det være ekstra vanskelig når en skal dele vanskelige følelser. Da kan en bli litt usikker på om en blir tatt imot, om en blir forstått, om de blir sur, sint eller lei seg eller om de kommer til å gjøre for stort nummer ut av det. Mange ungdommer gruer seg for å fortelle foreldrene sine om følelsene sine og hvordan de har det nettopp fordi de som du, er redd for at foreldrene skal bli sure. Mange ungdommer synes at voksne lager mer styr enn nødvendig.

Foreldre vil barna sine det aller beste, og denne omtanken blir ofte til bekymringer som kan føre til at de engasjerer seg altfor mye. Noen ganger trenger man kanskje ikke at foreldrene skal hjelpe til med noe eller si noe, bare at de lytter og forstår. Det kan da hjelpe å starte samtalen nettopp med å si det. ”Jeg sier dette for å fortelle dere om hvordan det er å være meg. Jeg trenger å dele følelsene mine med dere. Så det er fint om dere bare kan høre på det jeg har å si uten å avbryte meg eller kommentere. Jeg vet at det jeg sier kanskje kommer til å overraske dere eller gjøre dere lei dere, men det er likevel viktig for meg å ha noen å dele følelsene mine med, for dette er ikke lett for meg heller.”

Det er ikke lett å gå med tankene sine alene, så det er viktig å kunne dele dem med noen man stoler på.

Les: Hvordan fortelle om homofile følelser

Nå kjenner ikke vi foreldrene dine, og det kan jo hende at de blir sure, men som regel går det over og da vil det føles godt at de vet hvordan du har det og hva du strever med. Det kan være lurt å forberede deg på hva du vil si og skrive det ned på forhånd slik at du får sagt det slik du vil. Finn et tidspunkt dere har god tid til å snakke uforstyrret sammen så ikke dere risikerer å måtte avslutte midt i samtalen. Dersom du synes at det er vanskelig å si det, kan du jo skrive det til dem, slik at de kan lese det når du ikke er der. Det er lurt å sette ord på hvorfor du gruer deg til å si det og hvordan du er redd for at de skal reagere. Det hjelper dem til å møte deg på en god måte. F.eks: ”Jeg er litt redd for at dere blir sure når dere leser dette.” eller  ”Jeg er litt redd for å fortelle dere dette, for jeg vet at dere ……

Avslutt brevet med måten du vil at de skal svare på. Om du vil at de skal komme og snakke med deg om det etterpå, eller om du ikke vil at dere skal snakke om det. ”Svaret jeg gjerne vil ha er: Kjære (navnet ditt.) Vi er glad for brevet og for at du har delt følelsene dine med oss. Vi er glad i deg og vil alltid være her for deg.”

Les: Skal jeg si at jeg er bifil?

Du skriver ikke så mye om hvor gammel du er og hvor lenge du har lurt på dette.

I tenårene kan de seksuelle følelsene fremdeles utvikle seg i ulike retninger, og mange kan i perioder lure på om de er homofile eller bifile. Først når slike følelser har vart over flere år og en er blitt så voksen at følelsene har stabilisert seg, kan en si at noen er homofile, lesbiske eller bifile. Følelser og tiltrekninger kan endre seg, så man har ikke nødvendigvis en fastlåst legning hele livet. Uansett vil det være godt for deg å snakke med noen du stoler på slik at de kan vite om hvilke tanker og følelser du bærer på. Det er ikke godt for deg å tenke for mye på dette alene, slik at du går og bekymrer deg.

Dersom du virkelig er bekymret for måten du blir mottatt av foreldrene dine, vil vi anbefale deg å først snakke med en helsesykepleier, pastor, leder, sjelesørger eller en annen voksen du stoler på. Så kan de hjelpe deg med hvordan du skal si det eller kanskje også være med deg i samtalen.

Siden du skriver spørsmålet ditt på denne nettsiden, regner vi kanskje med at du er en kristen og ønsker å leve som en kristen og dermed også ønsker å motta veiledning i dette spørsmålet ut i fra et klassisk evangelisk kristent ståsted.

Vi vil anbefale deg å høre på podcastene fra seminar med Sam Allberry og Olof Edsinger: Identity in Christ

Du kan også lese mer om temaet her:

Hvordan kan jeg være homofil hvis jeg er kristen.
Har homofile følelser
Hvordan får man vite at man er homo

Lykke til!