Ungt å gifte seg som 19-20 åring?

Jeg er en jente på snart 18 år. jeg er sammen med en helt fantastisk gutt (19) som jeg gjerne vil gifte meg med. men hvor lenge burde man vente før man begynner å tenke på ekteskap? er det for ungt å gifte seg som 19/20 åring?

Hei jente snart 18 år

Når en har funnet en man har lyst å gifte seg med, bør en bruke god tid på å finne ut om denne personen virkelig er en man vil dele hele livet med. Det er ikke noe fast regel på hvor lenge man bør være sammen eller hvor gammel en bør være når en gifter seg. Likevel er det lurt å ha opplevd hverandre gjennom alle årstidene og i ulike settinger og situasjoner fordi en lærer mye gjennom en persons måte å håndtere irritasjoner, uenigheter og stress.

Noen bruker lang tid på å bli trygg på at en har funnet den rette og at en passer sammen, men uansett er det viktig å bruke kjærestetiden fornuftig. Husk at følelsen av forelskelse vil etterhvert gå over og en trenger å like hverandre som personer for å kunne dele livet sammen. Det er lurt å sjekke ut at en har samme verdier og holdninger til livet, har samme livssyn, samme forventninger til fremtiden osv.
Dersom dere på alvor begynner å tenke på å gifte dere, kan det være lurt å forberede seg med å lese bøker* sammen, eller gå på et ekteskapsforberedelseskurs**.

Les også artiklene:

Kreative kjærester

Hvordan vet to kjærester at de passer sammen?

*Bok: "Hvorfor sa ingen det" av Gary Chapman

**Kurset "Å bli ett" (som holdes av Familiefokus, Ungdom i Oppdrag), Familiefokus arrangerer også egne weekender for unge par. Du kan også lese kursboka "Før du sier JA!" av h. Norman Wright & Wes Roberts. Noen menigheter arrangerer egne kurs for unge par og ektepar.

Lykke til.