Utflod

Hei! Jeg sliter med mye utflod som lukter vondt. Dersom jeg har dusjet på morgenen føler jeg også at jeg må dusje på kvelden fordi jeg føler jeg lukter vondt nedentil ...hva kan hjelpe mot dette?
Jente 19

Hei jente 19 år og takk for spørsmålet.

Alle kvinner har utflod. Utfloden er en måte skjeden renser seg selv på og holder seg fuktig og frisk. Den lukter normalt litt surt og legger seg som en klumpfri, hvit eller lysegul masse i trusen. Rett etter mensen kan fargen være rødbrun og ha en metallisk lukt fordi det er rester av blod i den.

Noen ganger kan kroppsluktene endre seg pga mat en har spist, eller en kan lukte mer enn vanlig fordi en svetter mer. I lysken har vi mange svettekjertler og en kan lett bli både klam og svett dersom en har tettsittende klær.

Du kan vaske deg morgen og kveld dersom du synes det er nødvendig, men du må ikke vaske deg for mye eller med sterk eller parfymert såpe fordi det bare øker plagene. Når en skal vaske seg i underlivet, må en ikke vaske selve skjeden, men bare de ytre delene, huden og slimhinnene mellom kjønnsleppene. Det er viktig å bruke mild såpe på huden og gjerne bare varmt vann på slimhinnene.

Dersom du er usikker på om utfloden din lukter mer enn normalt bør du oppsøke lege.

Sterk eller vond lukt på utfloden, kan være tegn på infeksjon.