Vanskelig å delta i diskusjoner

Hei! Jeg er aktiv og svært troende kristen. Jeg syntes at det kan være vanskelig å ta del i diskusjoner som omhandler abort, homofili, onani og alkohol med venner av meg. De spør alltid om hva jeg mener eller om jeg har et annet syn på det. Jeg vet aldri hva jeg skal svare, fordi jeg føler at de ikke kommer til å like svaret mitt. Hvordan kan jeg forklare på en fin måte til dem at jeg for eksempel er mot abort?

Hei!

Spørsmålet du stiller er kjempeviktig. Og det er veldig viktig å bruke litt tid på hvorfor Gud sier det er kjærlighet å følge hans ord, for at du selv også skal kunne ta de gode valgene når presset i livet blir stort.

Du er heldig som har venner som er oppriktig interessert i hva du mener som kristen og du har en flott mulighet til å gi dem nye bibelske perspektiver. Det er kjempevanlig å være redd for at folk ikke skal like det vi mener om vi tror vi mener noe annet enn dem. Og dessverre er det en del mennesker som blir så provosert at de ikke er interessert i å høre hvorfor vi mener det vi mener når de har hørt hva vi mener. Mange snakker om toleranse i dag, men det ser dessverre ut til at det ofte handler mer om å tolerere alt bortsett fra det som er annerledes, noe som egentlig er svært likt intoleranse.

Om du ønsker å gi gode svar på vanskelige spørsmål, er det viktig at du selv tar deg tid til å sette deg inn i de ulike temaene. På den måten vil du bli mer og mer trygg på hvorfor Gud sier det han sier og ser selv at det både er godt og gir mening. Da kan du forklare mer utfyllende til andre samtidig som din trygghet vil ta bort mye av frykten for andres reaksjoner.

Det kan også hjelpe å finne ett godt svar på hvert tema, en setning som er lett å huske som du har klar og kan gi de som spør dersom ikke den sosiale settingen er god for å svare mer utfyllende der og da.

For eksempel kan man si om abort;
Jeg tror at et menneske blir til ved unnfangelsen, ikke ved 12. eller 21. uke som noen bare har bestemt. Derfor tror jeg det er rett å beskytte og redde det barnets liv helt fra begynnelsen av, for alle mennesker er like verdifulle.

Du kan lese mer om de ulike temaene du nevner her på våre sider;
Abort: Argumenter mot abort
Homofili: Bibelen om homofili
Onani: Synd å onanere når man er gift?
Alkohol: Er det greit å drikke bare litt?

Du kan også lese mer om temaene her;

Homofili:
Boken “En annerledes vei” skrevet av Espen Ottosen og utgitt på Lunde forlag.

Alkohol:
Rune Larsens har mange fine tanker om alkoholbruk i seminaret: Kristne og alkohol
Du kan også lese dette blogginnlegget: Kvifor eg ikkje drikk alkohol

Vennlig hilsen Guttogjente.no