Vanskelig å vente

Situasjonen er slik at både jeg og kjæresten er kristne. Vi har vært enige fra starten av forholdet at vi ønsker å spare sex til ekteskapet. Etterhvert som tiden har gått, har likevel grensene bare blitt mer og mer uklare for oss begge. Nå har vi vel gjort det meste, utenom penetrering.
Problemet er at tilsynelatende ingen av oss klarer å slutte. Vi snakker om det, og har bedt og grått og virkelig ønsket å slutte, men så er det likevel en del av oss som ønsker å fortsette, og i det siste ser vi at den delen vinner mer og mer.
Hva gjør jeg da? Bør jeg gjøre det slutt? Vi har diskutert dette også, men begge tenker at det hadde vært for smertefullt, rett og slett. Vi har det ellers så utrolig godt sammen, og det at jeg nå vurderer å gjøre det slutt virker på en måte helt tullete. Likevel så ønsker jeg å være i et forhold som venter med sex til ekteskapet, og den delen får vi rett og slett ikke til.
Funker det med "pauser"? Eller er det bare tull? Bør jeg slå opp? Eller vente og se om vi kanskje får til dette med å avstå, til slutt?

Hei kjære deg.

Det er fint å høre at dere har lyst til å vente med sex til ekteskapet og det er bra at dere snakker sammen om det.

Dette er ikke så lett, når en er ung, forelsket og kjærester, da dras man jo helt naturlig mot hverandre og lengter og ønsker å være så tett og nær hverandre som mulig. Det er en Gudgitt følelse og et Gudgitt ønske. Og kraften dere kjenner i dragningen er det som gjør det så fint å være ektepar og kjenne på denne lengselen etter å være nær hverandre gjennom hele livet. Denne sterke drivkraften som dere selv merker, følelsen av å ikke komme tett nok, er jo lengselen etter å bli ett og være ett med den man elsker. Problemer er når man blir ett, før man har inngått den forpliktende pakten hvor en lover hverandre å være ett hele livet.

Les: Hva skjer i det usynlige når to personer har sex

Nå er det jo slik at disse fysiske følelsene og forelskelsen, kan spille oss et puss, slik at vi tror at det er kjærlighet vi kjenner på. Det er absolutt ikke sikkert at vi har funnet den rette selv om vi føler gode følelser, tiltrekning og kåthet. Det at dere har begynt å være så tett på hverandre med fysiske kjærtegn, skaper en sterk binding til hverandre som gjør at dere ikke greier å holde dere fra hverandre.

Les: Hva er definisjonen på sex.

Det er slik at to som har hatt sex blir en kropp og sex er mer en penetrering. Som kristne hører sex til innenfor ekteskapets pakt og dersom en har syndet bør en omvende seg fra de handlingene og be om tilgivelse. Da blir en tilgitt og renset. Men en trenger også å bli løst fra den enheten som er blitt dannet, slik at en ikke fortsetter å være ett. Så etter å ha bedt Gud om tilgivelse, kan dere alene eller sammen med noen, proklamere at dere i Jesu navn nå bryter den seksuelle forbindelsen som er blitt mellom ”ditt navn” og ”kjærestens navn”. Kanskje det vil være godt for dere å gjøre dette sammen med en voksen dere stoler på, slik at det føles mer virkelig og forpliktende. Dere vil selvfølgelig fortsatt ha tiltrekning og følelser for hverandre, men den seksuelle enheten i det åndelige er brutt og dere må leve slik at den fortsetter å være brutt.

Les: Guds nåde er større enn alt

Det er ikke nok å ønske og å snakke sammen. Dere må gjøre det dere så gjerne vil. Oppfør dere som om dere mener det! Så dersom dere virkelig ønsker å vente med sex, bør dere helt legge om vanene dere nå har gjort dere i forhold til hvordan dere oppfører dere mot hverandre og med hverandre. Finn ut når dere blir mest intime, og unngå slik situasjoner. Dersom dere ikke kan være sammen alene uten å kline, så unngå det. Og husk at litt klining, fører til mer klining, så dere bør sette en veldig streng grense og være radikal i starten, helt til nye vaner er dannet. Dere bør være helt konkrete, sette dere ned og utforme en plan, noen regler både for berøringer, situasjoner, steder og aktiviteter som svekker kontrollen deres. Det å kline, ha lite klær på eller berøre under klærne vil gjøre det vanskelig å unngå klineprogresjon. Og dere bør absolutt unngå intime kroppsdeler som bryster og kjønnsorganer og alltid ha klærne på.

Les: Hvordan slutte å ha sex med kjæresten

Du spør om dere bør gjøre det slutt, eller ta en pause. Det kan ikke vi ta stilling til, men dere bør reflektere over om dere i det hele tatt har noe forhold igjen dersom dere kutter ut kliningen. Det er viktig å finne ut av det, for livet sammen som par inneholder mye mer en klining og sex. Dersom dere begge ønsker å fortsette som par, og er enig om å vente med sex, er det viktig at dere viser at dere respekterer hverandre på det. Det er ikke lurt på sikt å være par dersom dere ikke respekterer hverandres ønsker og stadig overskrider hverandres grenser. Så bør dere kanskje rykke tilbake til start og oppføre dere mer som venner enn som kjærester. Begynn å gjøre aktiviteter sammen, spill spill sammen, fortell hverandre om barndommen, om interesser om ferieminner. Vær sammen med venner, gå på turer, på dater, bruk tiden på å bli kjent med alle de ulike sidene av livet til hverandre. Kanskje kan det være lurt å helt avstå fra fysisk kontakt en stund, for å bli enig om hva som er ok klining og når dere skal begynne med det igjen. Bli enig på forhånd om en karantenetid, slik at dere ikke lurer hver gang dere er sammen, om det nå snart er på tide å kysse litt igjen.

Les: Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Dersom dere virkelig vil dette og ikke ser for dere at dere får det til alene, kan det være lurt å få seg en mentor som kan være med å sette opp en slik plan og som kan være en dere må stå til ansvar for. Da vil dere føle en forpliktelse og en brems når dere fristes til å bryte avtalen.

Les også andre svar vi har skrevet om dette temaet og finn motivasjon til å vente på hverandre:

Det er verd å vente med sex

Er det synd  å onanere kjæresten

Hatt sex - skal vi fortsette slik?

Har hatt sex, må vi gifte oss?

Gikk over grensen vi hadde satt oss, hva skal vi gjøre

Hvor skal jeg og kjæresten sette grenser

Kreative kjærester