Vil ikke drikke alkohol

Hei!
I det siste har jeg vært på en del fester med alkohol. Jeg er kristen, men det er ikke derfor jeg ikke vil drikke. Jeg er under 18, men det er ikke derfor jeg ikke vil drikke. Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli full eller miste kontrollen over meg selv og jeg har absolutt ingen behov for å drikke alkohol for å ha det kjekt. Men jeg er dessverre en av dem som drikker litt, kun for å unngå å bli spurt hvorfor jeg ikke drikker, men jeg vil heller være en av dem som tydelig sier nei. En ting jeg har aldri skjønt hvorfor det er jeg som må forklare meg når jeg ikke vil drikke, og ikke de som drikker (jeg som 17-åring er jo tross alt på rett side av loven ved IKKE å drikke?). Men hva er et godt svar som folk vil respektere når de spør hvorfor?

Hei.

Det er flott at du reflekterer over ditt forhold til drikking og alkohol. Og argumentene dine er så gode at du kan bruke dem i møte med de som drikker og som vil at du skal drikke. Når du ikke har verken ønske eller behov for å bli full for å ha det kjekt og ikke ønsker å miste kontroll over deg selv, kan du bruke det som forklaring. Vær stolt av standpunktet ditt og vær stolt over å være en som tør å gå mot strømmen og gjøre noe annerledes enn de andre. Dersom du frimodig står frem med standpunktet ditt, er det også lettere for de andre å respektere det. Det er ikke riktig overfor deg selv at du drikker fordi de andre gjør det. Respekter deg selv ved å leve etter dine indre verdier, så vil også andre gjøre det. Dersom noen ikke respekterer deg for dette, bør du revurdere om de er noen du bør tilbringe tid sammen med.

Les også:

Er det greit å bare drikke litt

Drikke vin som kristen

Bibelen og drikking

Sett dine egne grenser