Vil slutte med porno

Hei!
Jeg er en gutt på 20 år som så gjerne vil slutte med porno. Har drevet med det siden jeg var 13, men for et halvt år siden bestemte jeg meg for å slutte. Og det klarte jeg fram til forrige uke. Da fikk jeg et tilbakefall. Og siden det har jeg sett det nesten hver dag. Jeg føler meg utrolig dårlig etter å ha sett porno, og har dårlig samvittighet ovenfor forloveden min. Hun ønsker selvfølgelig at jeg slutter helt, og jeg har fortalt henne om mine tilbakefall, noe som sårer henne.

Jeg har prøvd så utrolig mye for å slutte med porno, men det går ikke.

Det er som om det er en del av meg som ikke vil slutte. Jeg har bedt masse, både når jeg holder på (ber da for andre ting for å få bort fokuset på pornoen) og ellers (ber om styrke til å holde meg borte). Av andre tiltak har jeg prøvd å gå meg en tur når jeg merker jeg vil se porno, men det blir bare å utsette problemet. Har også prøvd diverse pornofiltere for mobil og pc, men de funker veldig dårlig. Jeg er også flink til å fortelle forloveden min hva jeg har gjort, slik at jeg får en negativ konsekvens for det jeg har gjort, nemlig å måtte fortelle andre om det. Men ingenting hjelper. .. Kan også legge til at der er på kvelden, natten og morgenen jeg blir mest fristet til å se porno . Og av og til når jeg ikke gjør noe og er alene hjemme, blir jeg veldig fristet.

Har dere noen gode tips for å slutte helt med porno?

Kjære gutt 20 år

Det er veldig bra at du vil slutte med porno, og det er fint at du tar kontakt med oss for å få hjelp til dette. Historien du forteller er det nok mange som kan kjenne seg igjen i. Porno er blitt veldig lett tilgjengelig på internett og mange skjønner ikke at de er blitt avhengige av å se på porno før de innser at porno er blitt et problem og de prøver å slutte.

Det er også veldig bra at du har vært åpen i forhold til forloveden din om dette problemet. Altfor mange holder pornobruken sin hemmelig og klarer ikke å bli fri på egen hånd. Men det kan ofte være vanskelig for en venn eller nær person slik som en forlovede eller ektefelle å hjelpe alene. Mange ganger kan det være en hjelp å snakke med en utenforstående person som du vet kommer til å spørre deg om hvordan det går og som ønsker å hjelpe deg. Dette kan være en leder eller annen voksen person som du har tillit til og som ikke selv sliter med porno. Bare det å vite at denne personen kanskje ringer deg om en uke og spør hvordan det går kan være en stor hjelp til å holde seg unna porno.

Porno er veldig vanedannende og en viktig del av å bli fri er å bryte alle uvanene i forhold til pornobruk. Det er selvfølgelig viktig å kaste all porno man måtte ha hjemme, slette porno fra datamaskinen og kvitte seg med eventuelle blader og filmer om man har noe med pornografisk innhold. Hvis det er nettporno som er det største problemet kan det hjelpe å gjøre det vanskeligere for deg selv å gå på internett i de situasjonene der du vet at du er sårbar. Du kan for eksempel legge igjen laptopen og smarttelefonen et annet sted enn der du skal sove eller kvitte deg med parabol/kabel-TV hvis det er porno på TV som frister til å stå opp om natten. Dårlige vaner kan byttes ut med gode vaner og ved å fokusere på andre ting man interesserer seg for enn sex.
Du kan lære mer om hvorfor porno er så vanedannende i denne videoen: Porno og dopamin, denne undervisningen finnes også som podcast her.

Ellers kan pornoavhengighet også komme av at man egentlig sliter på andre områder i livet. Når man føler seg nedfor eller ensom kan det være ekstra fristende å ty til porno for å føle seg bedre en liten stund. Problemet er som du vet at man bare føler seg mye verre etterpå. For mange ligger løsningen i å oppsøke en sjelesørger, prest/pastor eller terapeut slik at man kan få hjelp på de områdene man sliter. Da kan man også få hjelp til å ikke falle tilbake i gamle uvaner.

En av grunnene til at porno har så sterk effekt på oss er at den berører vår seksualitet på en veldig sterk måte uten at vi egentlig blir tilfredsstilt. Sex mellom to mennesker er noe veldig kraftfullt som ikke bare omfatter kroppen, det indre mennesket (som også kalles sjel og ånd) blir også dypt berørt av alt som har med sex å gjøre. Porno kan skape unaturlig stor lengsel etter sex og gi oss lyst til å gjøre seksuell handlinger som vi aldri hadde ønsket hvis vi ikke så på porno. Nettopp fordi sex og pornografi berører vårt indre menneske så sterkt, er det viktig at vi også bruker bønn for å bli fri. Du forteller at du har bedt mye og det er bra, men i slike situasjoner kan det være en stor hjelp å be sammen med en sjelesørger eller leder som man har tillit til. De fleste vil føle en tomhet inne i seg når de kutter ut porno, og da kan det være en hjelp å ha noen å snakke med og få hjelp til å fylle dette tomrommet med andre positive ting. I tillegg til å bruke tid sammen med venner, fokusere på hobbyer og andre interesser kan vi også be Gud om hjelp til å fylle tomrommet i oss. For dypest sett er også dette et åndelig behov som Gud kan møte.

Vi skjønner at du har det veldig vanskelig og har stor forståelse for at det er vanskelig å bryte ut av denne uvanen. Men vi tror at det er fullt mulig å blir fri fra pornoavhengighet og det å søke hjelp hos noen du kan snakke fortrolig med om dette er et viktig skritt på veien.

Vi anbefaler deg å lese artiklene

Avhengig av porno

Tre løgner pornoen forteller deg

Fri fra porno.

Lykke til!

Hilsen GuttogJente.no