Vil stoppe å tenke urene tanker

Hei, jeg er en jente som skal starte i niende etter sommeren. Noen ganger har jeg fantasier om sex, og nakne gutter. Dette startet for ca. to år siden, og jeg vil gjerne stoppe å tenke urene tanker. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at det skal stoppe.

Hei jente i 9.klasse.

Det hører med til ungdomstiden at man fantaserer og dagdrømmer. Det å få seksuelle følelser og tanker er en del av det å vokse opp. Det er Gud som har skapt oss med disse følelsene og han vil ikke at du skal skamme deg over at du er slik. I ungdomstiden kan disse følelsene, fantasiene og tankene fylle mye av tiden. Dersom du ser på filmer og er mye på nett og sosiale medier med seksuelt innhold, vil det påvirke tankene og fantasiene dine. Jo mer du ser og leser med slikt innhold, jo mer vil det prege og påvirke tankene dine. Ved å regulere det du leser, ser og er opptatt av, vil du også lettere kunne ta kontroll over det du tenker på og fantaserer om.

Les: Kampen om renhet

Det er fint at du ønsker å ha kontroll på tankene dine. Det er flere tanke-teknikker som er gode til å stoppe uønskede tanker.

Når de uønskede tankene kommer kan du f.eks:

a: Ta «fjernkontrollen» og bytte kanal. Bestem på forhånd hvilket «program» du skal ha på den nye kanalen og begynn å «se/tenke» på det.

b: Sette tankene på en sky og la dem seile avgårde. La nye tanker seile inn. Bestem på forhånd hvilke tanker som skal erstatte de som seilte forbi, så slipper du å lete etter noen.

c: Tenke alternative tanker. Hva annet kan du tenke? Gi deg selv gode argumenter og alternative tanker som om du var din venninne.

Les gjerne også; Et gutteliv fylt av fristelser, - de samme prinsippene gjelder også for jenter.

Lykke til.