14 år og stupforelsket i en 26-åring

Er det normalt hvis du er 14 år å er stup forelske i en som er 26år?

Hei!

Ja, du er normal. Av og til kjenner kjærligheten ingen alder,  og man kan bli forelsket i noen som er mye eldre eller mye yngre enn seg selv. Forelskelser kommer og går uten at man styrer det, og jenter er ofte veldig betatt av eldre gutter og blir lett forelsket i dem, og noen gutter kan bli forelsket i eldre jenter. Men følelser kan være så mangt. Kanskje du ser opp til denne personen? Kanskje du er glad i personen, men ikke ser for deg å bli sammen med han eller henne?

Les: 14 og 20 år, stor aldersforskjell

En så stor aldersforskjell, spesielt når du er bare 14 år, vil merkes på interesser, meninger, holdninger og rett og slett hverdagen. Den du er forelsket i er voksen, gjerne ferdig med studier og i full gang med jobb og voksenlivet, mens du fremdeles går på ungdomsskolen. 12 års aldersforskjell er veldig mye når du er 14 år, og balansen imellom dere vil ikke bli bra. Vi vil derfor sterkt fraråde deg å innlede noe forhold med en som er så mye eldre enn deg, i den alderen du er i nå.

Det er ganske vanlig at de som er eldre utnytter en slik situasjon. Den seksuelle lavalderen er 16 år og det vil være straffbart for dere å innlede et fysisk forhold. Når du er stupforelsket, kan du være lett å lede, forme og manipulere. Vi vil derfor ikke anbefale deg å innlede noe som helst forhold til en som er så mye eldre enn deg, men hold deg sammen med venner i samme aldersgruppe som deg slik at du kan utvikle deg i ditt eget tempo. Selv om du nå synes det er spennende med de som er eldre enn deg, er det ikke bra for deg nå å ha nære vennskap eller kjæresteforhold med så stor aldersforskjell.

Les: 14 år og forelsket i 19-åring

Følelser kan virke helt altoppslukende innimellom, men hvis man ikke gir følelsene "næring", så er det enklere at de kanskje går over. F.eks at man prøver å tenke på noe annet når han eller henne dukker opp i tankene? Kanskje du kan unngå situasjoner dere møtes for en periode?

Les: Hvordan gi slipp på følelser?

Kanskje du har en voksenperson som du stoler på som du kan snakke om disse følelsene? Ønsker deg alt det beste, og så håper vi at du lever der du er akkurat nå, 14 år og koser deg med det!

Du kan også lese: Eldre kjæreste / Forelsket i tidligere lærer / Forelsket i en man ikke vil bli sammen med

Med vennlig hilsen GuttogJente.no