Aldersgrense for å gifte seg?

Jeg vet om noen som er gift og veldig unge. Finnes det noe grenser for å bli gift?

Hei

Ekteskapsloven sier at den som er under 18 år, kan ikke inngå ekteskap uten samtykke fra dem eller den som har foreldreansvaret, og tillatelse fra fylkesmannen. Fylkesmannen kan ikke gi tillatelse dersom den som søker er under 16 år.

Dette vil si at aldersgrensen for å gifte seg i Norge er 18 år, men hvis foreldrene til brudeparet og Fylkesmannen gir dem lov, kan man gifte seg allerede som 16-åring.

Les også: Ungt å gifte seg som 19-20 åring?