Gå til innhold
☰ Meny

Arbeidet på en søndag


Jeg arbeidet på søndag og lurer på om jeg kommer til helvete for å bryte en av guds ti bud.



Hei

Takk for spørsmålet ditt.

Budene er gitt oss som hjelp til å leve gode liv og det følger velsignelse med å følge dem, både for oss selv og menneskene rundt oss. Budene er gode leveregler og skaper gode relasjoner og gode, trygge, stabile samfunn. Et av Guds ti bud er å holde hviledagen hellig. Vi tror dette er viktig av mange grunner. Balanse mellom arbeid og hvile er noe Gud har satt i system bl.a. for å hjelpe oss til å leve gode, sunne liv. Tolkninger av hvordan dagen skal holdes hellig varier mellom kristne, og til og med hvilken dag som skal være hellig tenker folk ulikt om. For å sette det litt på spissen: prestene jobber jo på søndager nesten hver uke, men også de må ha en fridag, og velger kanskje mandagen som "sin helligdag". Kanskje går ikke presten i kirken på sin helligdag, men bruker den til å gå tur, be og å være med familien og å slappe av?

Les: Er jeg kristen hvis jeg banner

Vi tror at de 10 bud er gode rettesnorer å leve etter, men at vi som mennesker aldri når helt opp til den standarden. Jesus er tydelig på at den nåden og det offeret Han selv kommer med er nok for den som tror. Da Han hang på korset sa Han til røveren som hang på korset ved siden av seg at han skulle få bli med ham til paradis - på dødsleiet! Røveren kunne ikke gjøre opp for det gale han hadde gjort, han kunne bare takke "ja". Dette kalles nåde og er et utrolig viktig og sentralt begrep i den kristne tro.

Les: Frelse

Det står i Bibelen at hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst, og at den som tror på Jesus har rett til å bli Guds barn (Romerbrevet kap 10:9-10 + Johannes 1:12). Derfor: bekymre deg ikke for å ha jobbet på en søndag. Men ta en sjekk på hvordan du har det med Jesus.(Salme 139,23-24) Tror du på ham? Har du gitt livet ditt til Ham? Ber du til ham? Han kan tilgi deg for all synd, og gjennom Bibelen kan Han vise deg hva Han tenker måten du lever livet ditt på også. Da Gud skapte verden gikk han omkring i Edens hage (dette kan du lese om i 1. Mosebok), og han hadde relasjon med menneskene. Det er det han ønsker med mennesker i dag også, på hviledagen og alle andre dager. Og relasjon til Gud har vi gjennom Jesus Kristus - han som har frelst oss fra synd og til evig liv.

Lykke til med å finne balanse i arbeid og hvile og med å bli bedre kjent med Guds gode vilje for både livet ditt og evigheten.

Vennlig hilsen GuttogJente.no