Gå til innhold
☰ Meny

Argumenter for sex før ekteskap


Har skrevet noen argumenter for sex før ekteskap. Kan jeg få noen svar eller tanker om argumentene mine?

I dagens samfunn gifter det gjennomsnittlige mennesket seg når det er 27 år. Tilbake i Bibelens-tider, var gjennomsnittet 14 år. Hormonene som skaper sexlyst var aldri ment til å holdes tilbake til man var 27 år, men var ment til å bli sluppet ut i tenårene da de fleste av befolkningen ville ha vært gift. Gud har aldri ment for flertallet av befolkningen å forbli rusfrie gjennom toppen av sine hormoner. Det vil være som å trosse naturen. Gud ville aldri at det skulle skje?

Hva er ekteskap? Trenger virkelig kjærlighet en prest eller pastor for å sammenslå to skjeler for all evighet og anser dem som gift, eller kan det gjøres privat og sett av Guds øyne? Jeg kommer til å argumentere for at det kan gjøres utelukkende i Guds øyne, fordi han er dommer og den moderne institusjonen av ekteskap bekrefter ikke veving av skjeler, det er opp til Gud å bestemme. Jeg hentet dette argumentet, fordi i skapelesberetningen i 1. Mosebok 2:20-25, var Ypperstepresten (Gud) den eneste som var rundt til å bekrefte Adam og Eva’s ekteskap.

"Men til seg selv fant mennesket ingen hjelper av samme slag.
Da lot Herren Gud en dyp søvn komme over mannen. Mens han sov, tok han et ribbein og fylte igjen med kjøtt. Av ribbeinet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygde han en kvinne, og han førte henne til mannen.
Da sa mannen:
«Nå er det bein av mine bein
og kjøtt av mitt kjøtt.
Hun skal kalles kvinne,
for av mannen er hun tatt.»
Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.
Begge var nakne, både mannen og kvinnen, og de skammet seg ikke for hverandre."

Du skjønner, det kreves ikke et presteskapsmedlem til å bekrefte et ekteskap. Det kreves bare Gud. Gud var den eneste presten
(som Ypperstepresten) rundt og de ble mann og kone som sett i den siste setningen av Bibelens uttrag, og det var ingen tjeneste eller utveksling av løfter.

Den økende grad av skilsmisse i dagens samfunn er et annet tegn på at ekteskapet ikke lenger er en hevdvunnen forpliktelse. Den mest berømte delen av ekteskapsløfter er på engelsk, «for better or worse,» og det ser ikke ut som om dagens samfunn respekterer betydningen av de fire ordene ved å skille seg uten utholdenhet gjennom motgang. For å gjøre vondt verre, enkelte folk gifter seg for de mest egoistiske og trivielle årsaker. Et eksempel på en fjollete grunn for å inngå et ekteskap kan være at et par oppnår bedre skattelettelser enn en enkelt person. Dette synes jeg er kvalmt. Endelig en annen grunn for å inngå et ekteskap er behovet fra sex. Kristne avstår fra den magiske opplevelsen «samleie», noe som igjen kan gjøre dem til å ha et økt ønske om sex, som igjen fører til at poenget med å gifte seg er bare for å oppleve sex. Nå som jeg har presentert noen grunnleggende argumenter (jeg kan lett liste mange, mange flere grunner) er det i ferd med å gi mening til at ekteskapet i dag ikke er hva Gud hadde til hensikt? Gud mente at ekteskapet skulle være for en grunn alene: kjærlighet. Det var aldri ment for økonomisk vinning eller egoistiske begjær. Jeg mener at begreptet «sex før ekteskap» bare skal gjelde for personer som har sex uten kjærlighet for hverandre. Hvis et par har en lidenskapelig kjærlighet til hverandre og de kombinerer seg i Herrens Øyne, skal de bli vurdert gift, uavhengig om de har et juridisk dokument. Det bør ikke være noen papirer, ingen transaksjon av penger, ingen publikum, og ingen prester/pastorer som anser noen for gift, fordi Ypperstepresten er den eneste som kan bekrefte et ekteskap.



Hei og takk for spørsmålet

Det er riktig at det var vanlig å gifte seg tidligere på Bibelens tid enn i dag. Det er også helt klart at det kan være en utfordring å vente med sex, særlig hvis man er i et kjæresteforhold over mange år og venter lenge med å gifte seg.

Men det var ikke slik at alle giftet seg som fjortenåringer på Bibelens tid heller, og ikke alle mennesker giftet seg. Hormonene bruste like mye da som nå, likevel var det helt uaktuelt med sex før man hadde giftet seg. Bibelen er veldig tydelig på at sex ikke hører hjemme noe annet sted enn mellom en mann og en kvinne som har giftet seg. Argumenter som at det å vente med sex er å ”trosse naturen” var helt uaktuelle på Bibelens tid og er heller ikke forenlig med det Bibelen forkynner.

Det at man har lyst på noe, betyr ikke at man trosser naturen ved å ikke få det man har lyst på med en gang. Tvert i mot kan det være slik at noe godt blir enda bedre av at vi må vente på det. Små barn kan ha veldig lyst til å åpne julegavene med en gang, men foreldrene vet at gleden blir enda større når de venter til julaften.

Ingen kan tvinges til å tro på Bibelen eller leve etter det Bibelen sier. Men som kristne tror vi at det Gud har sagt i sitt ord også er det beste for oss. Alt som Bibelen kaller synd er ting som skader enten oss selv eller noen andre. På samme måte som foreldrene vet bedre enn barna at det lønner seg å vente med å åpne pakkene til julaften, vet Gud hva som er best for oss.

 Det er riktig at Adam og Eva ble skapt som et ektepar, de var allerede gift da Eva ble skapt. Da Gud skapte Eva skapte han henne av en del av Adams kropp og hun var ”bein av hans bein” og ”kjøtt av hans kjøtt”. Men det betyr ikke at hvilken som helst mann og kvinne kan bli gift med hverandre uten en vielse. Det finnes ingen eksempler i Bibelen på at andre menn og kvinner betraktes som gift uten at det har vært en offentlig ekteskapsinngåelse.

Bibelen er tydelig på at ekteskapet er en pakt (Malaki 2.14) og det er noe mye mer enn en kontrakt. Inngåelse av en pakt er noe veldig høytidelig som gjelder helt til en av partene dør. En pakt inngås alltid i nærvær av vitner, nettopp derfor må ekteskapsinngåelse være en offentlig handling. Det må ikke være en pastor eller prest til stede, ekteskap inngått hos for eksempel byfogden er også gyldig ekteskap selv om det ikke er inngått i en kirke. Når så mannen og kvinnen som har giftet seg har sex sammen, blir de i følge Bibelen ”ett kjøtt” eller ”en kropp” (1 Mosebok 2.24, Matteus 19.5 og Efeserne 5.31). Sex ble på Bibelens tid sett på som et tegn på ektepakten, nettopp fordi mannen og kvinnen blir ett når de er sammen seksuelt.

Dette at man smelter sammen og blir ett er den viktigste årsaken til at sex utenfor ekteskapet kan skade oss. Paulus skriver at en mann som ligger med en hore også blir en kropp med henne (1 Korinterbrev 6.16). Det å bli en kropp er noe fint innenfor ekteskapet, men det kan være skadelig i andre sammenhenger. Derfor sier også Bibelen at den som driver hor, altså har sex utenfor ekteskapet, ødelegger sin egen sjel (Ordspråkene 7.32).

Det at mange i dag har sex utenfor ekteskapet og at mange også skiller seg fra ektefellen forandrer ikke disse sannhetene. Som kristne må vi forholde oss til hva Gud har sagt i sitt ord, dette er mye viktigere enn hva flertallet i samfunnet måtte mene. Hvis man skulle følge samme logikk når det gjelder kosthold og helse kunne man like godt slutte å trene og spise sunt fordi det er så mange overvektige mennesker i dagens samfunn. Det er trist at så mange blir skilt, på samme måte som det er trist at mange blir syke og dør altfor tidlig på grunn av usunn livsstil. Men det betyr ikke at vi må velge å leve på samme måte som dem.

Du sier at du mener at begrepet ”sex før ekteskapet” bare skal gjelde for mennesker som ikke har kjærlighet til hverandre. Det har du selvfølgelig lov til å mene. Men dette er noe helt annet enn det Bibelen sier om saken. Den er helt tydelig på at ektefeller skal elske hverandre, men to mennesker blir ikke gift bare av å elske hverandre. Ekteskapsinngåelse er en offentlig handling der en mann og en kvinne inngår en pakt. Og det er bare innenfor denne pakten at sex kan bli så trygt og så godt som Gud hadde planlagt at sex skulle være.
 

Vennlig hilsen GuttogJente.no