Gå til innhold
☰ Meny

Bibelen om homofili


Heisann!

Er det så lett å si at homofili er galt i følge Bibelen?

For det første nevner aldri Jesus selv at homofili er synd.
Dessuten nevnes homofili andre steder i NT ofte midt i en remse av mange andre syndige handlinger. Det blir dermed vanskelig å få klarhet i akkurat hvilken kontekst Paulus mente det var dumt at "menn ligger med menn".
På den tiden var det vanlig at velstående menn ofte hadde sex med slavegutter eller lignende. Dette blir jo helt klart en ubalanse i maktforholdet mellom partene, og er nok ikke rammene Gud mente sex burde ha. Fordi homofili aldri blir omtalt i kontekst, hvordan kan man da vite hva som egentlig var ment?

Dessuten står det mange steder nevnt "hor", som ikke er synonymt med homofili fordi det omhandler mange forskjellige ting. Derfor mener jeg disse versene ikke direkte peker mot homofili.

Når det gjelder GT føler jeg alt som blir sagt om homofili der er irrelevant. Vi spiser jo reker selv om det er forbudt ifølge GT?

Men et argument som mange bruker er fra skapelsen: 1. Mos 2,18-24.
Her står det jo om mann og kvinne, men det står ikke at det ikke kan være mann og mann? Samtidig må vi tenke på hva skapelsen egentlig skal fortelle oss? Er den ment for å tolkes bokstavelig? Hvis man skal hovedbudskapet, som er at Gud skapte verden og oss i sitt bildet, vet jeg ikke om man skal trekke så mange andre ting ut av dette?

Er jo flere vers å gå innpå, men vet ikke om dette ble litt langt uansett. Men har en kristen kompis som er homofil og vi kan ofte diskutere om dette temaet :) Så lurer på om tankene jeg har kommet med faktisk er rasjonelle?



Hei igjen og takk for spørsmålet. Det inneholder mange fine tanker.

Tre ting vil vi understreke.

  1. Når vi snakker om synd og brudd med Guds vilje,  snakker vi om handlingen og ikke følelsen av å være tiltrukket av en av samme kjønn. Det er det første vi vil understreke. Vi har mange følelser inni oss og kan kjenne oss tiltrukket av så mange ting, men det blir noe annet å gjøre det.
  2.  Det er riktig at vi ikke finner noen bibelsteder hvor Jesus taler mot homofilt samliv, men Jesus sier til disiplene sine at ” Den som hører dere, hører meg, og den som forkaster dere, forkaster meg. Men den som forkaster meg, forkaster ham som har sendt meg” (Lukas 10.16).

Det viser at Jesus anerkjente det disiplene sa og det de skrev. Videre sier Paulus til de kristne i Efesus: “Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, med Kristus Jesus selv som hjørnesteinen” (Efeserbrevet 2.20). Det viser også at troen vår bygger på det profetene, apostlene og Jesus sa og lærte.  I tillegg kan vi se at Jesus hele tiden viser til det profetene skrev om i det gamle testamentet. Jesus avskrev ikke det gamle testamentet, men han oppfylte det som står der. Matteus 5.17

  1. Er homofilt samliv synd? Det er riktig som du skriver at homofilt samliv flere steder står omtalt i en ramse som en av mange synder. En av de stedene er 1. Timoteus 1. 9 og 10 Der står det om ”lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære”. Det viser at homofilt samliv ikke er noe annerledes eller verre enn andre synder. Det er en synd på linje med andre synder. Her ser vi at ”dem som driver hor” og ”menn som ligger med menn” er likestilt. Begge deler er synd og mot Guds vilje. Det å drive hor handler om å ligge med noen uten å være gift. Hvis du vil lese flere bibelord om dette kan du lese 1. Korinterbrev 6.9-11 og Romerbrevet 1.26-27.

Ellers er det også riktig som du skriver at det i Romerriket ble praktisert at eldre menn brukte slavegutter for å tilfredsstille seg seksuelt. Det blir selvfølgelig noe annet enn seksuelt samliv mellom to menn eller kvinner som er glad i hverandre. Men det ble også praktisert samkjønnet seksuelt samliv av likeverdige parter. Vi har både arkeologiske funn fra gravsteder med bilder av to menn og to kvinner inngravert i gravsteinen, og historisk dokumentasjon fra erotiske kjærlighetsdikt som skrevet på denne tiden. Dette er altså historiske kilder utenom bibelen.

Legg også merke til hvordan Paulus beskriver dette i Romerbrevet:  “Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse” (Rom 1.26-27). De brant i begjær etter hverandre. Slik ville det ikke Paulus uttrykt seg om det var utnyttelse av slavegutter.

Vi vil også anbefale deg å høre på disse podcastene: Å snakke om homofili og Identity in Christ

Hvis du vil studere dette temaet nærmere kan vi også anbefale boken “En annerledes vei" skrevet av Espen Ottosen og utgitt på Lunde forlag.

Lykke til med videre studier av bibelen!
 

Vennlig hilsen GuttogJente.no