Blir ertet, hva kan jeg gjøre?

Det er en kamerat som har begynt å erte meg ganske mye i det siste. Merker at det påvirker meg en del. Blir så lei meg når han sier stygge ting og erter meg. Er sikkert ikke slemt ment. Det er sarkasme og sikkert bare ment som humor. Hva kan jeg gjøre?

Hei!

Det at andre snakker nedsettende om oss og erter oss vil aldri føles greit. Og hvis dette pågår over lengre tid så kan det føre til at man selv også begynner å tro på de tingene som blir sagt. Derfor er det viktig å ta tak i slike ting så fort som mulig. Snakk med kameraten din og fortell han at du ikke synes det er greitt at han snakker slik om deg. Selv om han sier det på spøk og ikke mener noe vondt med det, så snakk litt med ham om at det likevel påvirker deg slik at du blir lei deg. Det er viktig at du gir beskjed om hvor dine grenser går, slik at du gir de rundt deg muligheten til å respektere deg. Noen har for vane å spøke negativt og tenker ikke på at det kan være sårende, det er derfor viktig at noen tør å fortelle at det faktisk ikke er greit. Ord skaper, uansett om de sies i spøk eller alvor, derfor er det viktig å si positive og oppbyggende ord og også omgi seg med personer som gjør det.

Hvis det ikke hjelper så har du kanskje en voksen du kan snakke med? Kanskje du har en helsesøster, lærer, ungdomsleder, prest eller noen andre voksne du stoler på?

Håper det ordner seg!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no