Blir svimmel av mensen

Hei! Jeg fikk mensen for litt over ett år siden, og det siste halvåret har jeg veldig fort blitt svimmel, og det har "svartnet" fir meg et par ganger. jeg har ikke opplevd å besvime, men jeg må alltid sette meg rett ned når det skjer, for å ikke besvime. jeg gikk til legen, og legen sa at det mest sannsynlig hadde med mensen og jernmangel å gjøre. så hun ba meg ta jerntabletter under mensen, og tre dager i forkant. Men jeg har enda uregelmessig mens, og nå har jeg gått på jerntablettene i 9 dager uten å ha fått mensen.. er det farlig? jeg tar tabletten to ganger daglig.. og hvordan kan jeg vite når jeg skal begynne å ta tablettene?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Først litt fakta om jern: Jernmangel er den vanligste årsaken til for lite hemoglobin i  blodet, også kalt lav blodprosent. Symptomer på dette kan blant annet være svimmelhet slik som du beskriver. Jern er helt nødvendig for at kroppen skal lage hemoglobin som frakter oksygen i blodet. Jenter er mer utsatt for jernmangel enn menn på grunn av jerntap ved mensblødninger.

Før du begynner med jerntabletter skal det tas en blodprøve for å undersøke om du virkelig har jernmangel. Dette er viktig for å finne ut om det er jernmangel som er årsak til svimmelheten din. Det er ikke bra å få i seg for mye jern, så du bør derfor ikke ta jerntabletter hvis du ikke har påvist jernmangel.

Det er vanlig anbefaling å ta jerntablettene daglig i en periode for å behandle jernmangel. Jerntabletter virker ikke med en gang siden det tar tid å bygge opp jernlagrene. Etter et par måneder bør det derfor tas en ny blodprøve for å se om behandlingen har virket og om du fortsatt må ta jerntabletter.

Ut i fra dette er det vanskelig å forstå hvorfor legen din har anbefalt deg å ta jerntabletter tre dager i forkant av mensen, samt under mensen. Dette høres i tillegg svært vanskelig ut å gjennomføre når du har uregelmessig mens! Det er ikke farlig at du har gått på jerntablettene i 9 dager uten å ha fått mensen. Det er heller ikke farlig å ha tatt jerntabletter en kort periode selv om du ikke har fått påvist jernmangel.

Vi anbefaler deg å få en ny time hos legen for å avklare dette.

Ellers kan du gjøre en del selv for å forebygge jernmangel gjennom å være bevisst på kostholdet, noe alle jenter som har mensen kan ha nytte av.

Gode kilder til jern er:

-       grovt brød, grove kornblandinger,
-       rødt kjøtt, leverpostei,
-       kjøttpålegg og
-       rikelig med frukt og grønt

Jern fra animalske kilder (kjøtt) tas lettere opp enn jern fra vegetabilske kilder (planter). Vitamin C hjelper til å ta opp jern fra de vegetabilske kildene, så et glass appelsinjuice sammen med brødskiven eller frokostblandingen er lurt.