Brenne av begjær eller gifte seg?

Hei,

I 1 Kor 7,9 står det: "Men dersom de ikke kan være avholdende, må de gifte seg. For det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær."

Både jeg og kjæresten min har tenkt mye på dette verset, men vi har ikke funnet noe svar vi har slått oss til ro med. Skal det virkelig tolkes slik at hvis to mennesker har lyst til å ligge sammen burde de gifte seg? Er ikke det galt (og ganske dumt) å inngå et ekteskap som skal vare livet ut på grunnlag av begjær og seksuell tiltrekning? Hva menes egentlig med dette? På forhånd takk for svar!

Hei

Det er helt klart at man ikke bør gå inn i et ekteskap pga begjær og fysisk tiltrekning. Slike følelser kan en ha til personer man slett ikke passer sammen med. Det er helt andre kriterier som bør ligge til grunn for å velge ektefelle. I 1Tess 4,4-5 sier jo også Paulus at man ikke skal velge seg kone pga begjær, men vinne henne i hellighet og ære. Derfor må det Paulus skriver i 1 Kor 7.9 ikke forstås som om Paulus anbefaler å gifte seg bare fordi man brenner av begjær.

Men Bibelen er helt tydelig på at sex bare hører hjemme i ekteskapet mellom mann og kvinne. Fra Bibelens ståsted er det ikke noe aktuelt alternativ å ha sex uten å være gift. Det å ha lyst på sex er ikke god nok grunn i seg selv til å gifte seg. Og det er fullt mulig å unngå sex før man gifter seg når man er blitt enige om dette og unngår situasjoner der fristelsen blir for stor.

Men det er ikke naturlig å være kjærester og kanskje forlovet i veldig mange år før man gifter seg. Det kan bli vanskeligere og vanskeligere å ikke ha sex når man har vært sammen veldig lenge.

Verset du henviser til handler jo egentlig om at Paulus inn i en gitt situasjon (v1) sier at det er godt for dem å leve ugift, men om de brenner av begjær, så kan de gifte seg. Dette er først og fremst en påminnelse om at seksuallivet bare hører til innenfor ekteskapet og ikke en oppfordring til å gifte seg på feil grunnlag.

Se også artiklene:

Hvordan vet to kjærester at de passer sammen
Forelsket i den rette
Den rette