Dumt å snakke om sex?

Hei. Jeg og kjæresten min har bestemt oss for å vente med sex. Men er det dumt at vi snakker om sex og om hvor mye vi gleder oss? Gutt 18

Heisann! Og takk for et godt spørsmål!

Vi i gutt og jente har et positivt syn på sex, og mener at alt kan snakkes om!  Men, hvis dere ønsker å lykkes med å vente, kan det være en god ide å vurdere timingen på de forskjellige samtalene dere har rundt sex. Du skriver ikke noe om hvor lenge du og kjæresten din har vært sammen, eller noe om hvor dere er i forholdet. Men generelt vil vi si at tidlig i et forhold er det smart å la samtalene rundt sex være litt anderledes enn lengre ut i et forhold. På et tidlig stadie er det lurt å definere fysiske grenser sammen, og samtale mye om- og fokusere på- de verdiene som gjør at dere velger å vente. Hvis dere derimot er kommet lengre i forholdet og snart skal gifte dere, vil det være mer naturlig å forberede seg på at man skal ha sex sammen. Ved å snakke sammen kan dere klargjøre forventninger, og også samtale rundt at man gleder seg.

Vi tror at tidlig i forholdet er samtaler om (eksempelvis) drømmer dere har for livet, hva slags type forhold dere vil ha, kommunikasjonsutfordringer dere har osv mer fruktbare enn samtaler rundt hvor deilig det kommer til å bli å ha sex. Å snakke om hvor mye man gleder seg (i alle fall hvis det blir mye) kan skape en spenning og vekke en nysgjerrighet som det kan være uklokt å pirre for mye før dere gifter dere :)

Lykke til videre med forholdet og med den gode beslutningen dere har tatt!

Vennlig hilsen GuttogJente