Dumt å ønske seg en annen familie?

Hei eg er ein jente på snart 15 år som har eit spørsmål!
Eg er ein kristen jente og liker å snakke om Gud og Bibelen, men eit problem, familien min er ikkje kristen i det hele tatt! Foreldrene mine er skilt og eg veit nesten ingenting om min far. Så eg er eit barn som barnevernet veit nesten alt om. Men spørsmålet eg ville fram til er: er dumt å ønske at barnevernet hadde funnet ein ana familie til meg?

Hei kjære deg.

Det er ikke dumt å ønske seg noe, men det er noe helt annet om du kan få det du ønsker. Noen ganger kan vi tenke og drømme om noe vi ikke har og ser for oss at alt hadde vært så mye bedre om vi hadde hatt det slik. Men det er ikke alltid dette tankebildet stemmer med virkeligheten.

Vi kan ikke velge familien vår, vi er bare født inn i familien og må ta den som den er med sine gode og dårlige sider. Men noen ganger har familier så store utfordringer at barnevernet må inn å hjelpe for at det skal være godt for barna å vokse opp der, og noen ganger må barnevernet finne en ny familie til barna. Hvordan det er i ditt tilfelle, vet ikke vi, men dersom du allerede er inne i barnevernet, kan du snakke med dem om det du tenker på. De vil kunne hjelpe deg med å se saken fra flere sider og vurdere hva som er best i ditt tilfelle. Barn kan ta direkte kontakt med barnevernet, eller du kan ta kontakt med helsesøster på skolen din.

Det er mange kristne ungdommer som vokser opp i familier som ikke er kristne. De aller fleste har det godt hjemme, er gode mot hverandre, tar hensyn til hverandre og blir respektert for troen sin. Men for noen kan det være utfordrende, spesielt dersom familien er sterkt imot kristen tro og motarbeider og trakasserer dem for troen. Dersom du føler deg ensom hjemme i forhold til å ha noen å snakke med om troen, kan du oppsøke en menighet der du bor. Dersom du får et kristent fellesskap å gå i, vil det kunne være til stor hjelp og støtte for deg. Mange menigheter har ungdomsarbeid og gode ledere som kan være til hjelp og støtte. Menigheten og det kristne fellesskapet kan ofte føles som familie nr 2 og mange knytter seg sterkt til fellesskapet og menneskene der. Du kan også vurdere å begynne på en kristen internatskole når du skal begynne på videregående. Det kan være en måte å bli selvstendig på og knytte gode og nære relasjoner til andre kristne ungdommer og voksne. Om en slik skole kunne være en mulighet for deg kan du også diskutere med barnevernet hvis det er vanskelig å snakke med foreldrene dine om det.

Vi vil sterkt anbefale deg å oppsøke en menighet å snakke med en av de voksne lederne der om hvordan du har det. Det vil være godt for deg om du kunne få fortrolighet til en voksen som kan være der for deg, støtte deg og snakke med deg om hvordan du har det i livet ditt.