Er 14 og 20 år stor aldersforskjell?

Jeg liker en gutt veldig godt, men han er 20 og jeg er 14. Er det for stor aldersforskjell eller er det greit.

Hei!

Aldersforskjell i kjæresteforhold er ganske vanlig. Utfordringen er at jo yngre en er, jo større oppleves aldersforskjellen - både fordi maktforholdet er skjevt og fordi en er på så ulikt modningsnivå. Det skjer mye med personligheten og man gjør så mange viktige valg og opplever så mye i tenårene og 20-årene.

Vi vil derfor ikke anbefale deg å bli kjæreste med en som er såpass mye eldre enn deg, i den alderen du er i nå. Du er 14 og du skal være 14 år med alt det innebærer! Det er jo tross ditt livs eneste sjanse til å være 14 :) Og da er det viktig å ikke forsøke å være eldre enn en er, eller droppe å gjøre det de andre på din alder gjør. Med frustrasjoner, utfordringer og gleder og alt - er det så viktig å være tilstede akkurat der en er i livet. Livet går fort og du blir aldri 14 år igjen.  Hvis dette er et forhold som skal være sunt og bra - for dere begge, er det lurt å vente til dere begge er blitt eldre. Hvis han virkelig liker deg, bør han gi deg tid og vente på deg. En gutt på 20 vil være på et helt annet sted enn deg, og det er en fare for at balansen dere imellom ikke blir helt bra. Han har opplevd mer enn deg, er på et annet sted i forhold til skole, utdanning og jobb. Og selv om man i utgangspunktet vil hverandre godt, kan disse forskjellene gjøre at en av dere må gjøre store kompromisser. Et kjæresteforhold med en som er på vei inn i voksenlivet vil kanskje ikke gjøre din tenåringstid maksimalt bra.

Pass på deg selv, pass på hjertet ditt, kroppen din, grensene dine - det er kjempeviktig at du er venn med deg selv og tar godt vare på deg selv! Bruk tenårene til å bli kjent med deg selv, hvem du er, vil være og bli.

Venner er kjempeviktig å tenårene - prioriter dem - uansett! Det vil du være glad for når du blir eldre.

Har du noen voksne som du eller dere kan snakke med om denne forelskelsen, vil vi varmt anbefale dette. Lykke til!

Les også: Sett dine egne grenser

Vennlig hilsen Guttogjente.no