Er angrepille abort?

Er angrepille galt? Er det abort?

Hei og takk for spørsmålet!

Angrepille kalles også nødprevensjon, det er altså et medikament man tar etter et ubeskyttet samleie for å unngå graviditet. Angrepillen inneholder en stor dose kjønnshormoner som først og fremst virker ved å hindre eller utsette eggløsningen slik at det er mindre sannsynlig at man skal bli gravid. Men pillen er ikke hundre prosent effektiv i alle tilfeller, dette gjelder spesielt hvis eggløsningen allerede har skjedd kort tid før samleiet.

I følge nyere forskningslitteratur er ikke virkningsmekanismen til angrepillen fullstendig kartlagt men det er en viss mulighet for at angrepillen i tillegg til å hindre eggløsning også kan føre til at et egg som allerede er blitt befruktet hindres i å feste seg i livmoren. Vi kan med andre ord ikke utelukke at et spirende menneskeliv i noen tilfeller hindres i å leve videre, altså at det skjer en veldig tidlig abort. Derfor vil vi i utgangspunktet ikke anbefale å bruke angrepillen.

Det er mange grunner til at Bibelen sier at sex bare hører hjemme i ekteskapet mellom en mann og en kvinne, en av disse grunnene er at et eventuelt barn skal være velkommen selv om det ikke var planlagt.