Er begjæret like stor synd som sex?

Hei, jeg har tenkt litt på Matt. 5,28 i det siste. Jeg og kjæresten skal ikke ha sex sammen før ekteskapet, men det betyr likevel ikke at jeg ikke har lyst til det, eller at jeg ikke er seksuelt tiltrukket til ham. Men er dette begjæret like stor synd som den fysiske sexen?

Hei.

Det er kjempefint at dere vil vente til dere er gift med å ha sex. Det er helt naturlig at du føler tiltrekning og seksuell lyst på kjæresten din. Men begjær og seksuell tiltrekning er ikke det samme. Det er ikke synd å kjenne på seksuell tiltrekning og føle på seksuell lyst. Så du skal ikke føle på skyld og skam fordi at du kjenner på disse følelsene.

Les: Sex med kjæresten

Å begjære, vil si å ha veldig, veldig lyst på noe. I et av budene står det f.eks at vi ikke skal begjære vår nestes eiendom, og det vil si å ha så lyst å eie den tingen selv at vi nesten kan gjøre hva som helst for å få tak i den.

I Matt 5,28 handler begjæret om sex. Begjær handler ikke om forelskelse eller seksuell tiltrekning, men om en egoistisk lyst til å bli tilfredsstilt fysisk. Det å kjenne på seksuell tiltrekning er noe helt normalt som alle kjenner på. Begjæret er en fysisk følelse som kommer når man dveler ved den fysiske tiltrekningen, tenker, fantaserer og drømmer om å få ha sex med vedkommende. Begjær er på en måte å ha sex med noen i tankene sine.

Les: Hva er egentlig begjær?

Likevel er ikke begjær like stor synd som det å fysisk ha sex, for når du fysisk har sex blir du smeltet sammen til ett legeme med den du har sex med, ikke bare i tankene.

Men for at dere skal klare å vente slik dere egentlig ønsker, er det viktig at dere snakker sammen om hvor dere skal sette grensene og så hjelpe hverandre til å holde dem. Jo mer dere tillater av klining og fysisk nærhet, jo mer kåthet og begjær vil dere kjenne på. Og mange opplever at det blir svært vanskelig å vente dersom de ikke forholder seg til tydelige grenser.

Les: Hvor skal jeg og kjæresten sette grenser?

Husk at som gift har man et helt liv til å utforske og nyte seksualiteten på, og dersom dere to ikke blir gift, vil det være best for dere om dere ikke har sex med hverandre. Den beste måten å bruke kjærestetiden på, er å bli bedre kjent og utforske hverandres personlighet, meninger, verdier, familiekultur og interesser.

Lykke til!

Du kan også lese: Kåt av tanker 14 år / Har kjæreste, men venter med sex / Om seksuelle følelser /  Er det greit å sende dirty-tekstmeldinger til kjæresten? / Begjær / Kreative kjærester