Er det dumt å snakke om intime ting?

Hei! Jeg lurer på om det blir for dumt å diskutere intime ting som f eks onani med kristne venner? Jeg vet jeg aldri ville funnet på å gå noe lengre enn det, men har et behov for å kunne snakket med noen om det. Jente 14 år

Hei jente 14 år.

Vi i GuttogJente.no har et positivt syn på sex og mener  at alt kan snakkes om. Det kan være nyttig å få samtale rundt slike temaer sammen med vennegjengen sin. Likevel er det lurt å være bevisst på måten en snakker sammen på, at en snakker om holdninger og grenser og ikke om seksuelle fantasier og teknikker som vekker kåthet og begjær. Les gjerne artikler fra siden vår og diskuter for og imot, og sett på den måten i gang refleksjoner og holdningsskapende samtaler i vennegjengen. På den måten kan dere hjelpe hverandre til å gjøre kloke valg.

Les også: Dumt å snakke om sex?

Dersom du som jente har bruk for å snakke litt personlig med noen om onani, er det kanskje lurt å velge venninner du er fortrolig med. Det er også lurt å snakke generelt om temaet først, slik at en får se om det passer å evt komme med mer personlige betroelser. Det er mange jenter som ikke onanerer og det er viktig at en i slike samtaler ikke legger føring eller press på noen til å prøve ut noe de selv ikke har tenkt på, eller lyst til.

Det er viktig at slike samtaler  også har grenser, slik at en ikke leder hverandre inn i fantasier, kåthet, begjær og lyst til  utprøving, men at en bruker samtalene med den hensikt at en skal hjelpe hverandre til å sette gode grenser for seg og seksualiteten sin.

 Les også:  Er det greit å onanere.