Er det greit å drikke bare litt?

Hei! Videregåendeelev her!
Mange rundt meg begynner nå å drikke. Noen bli også helt fulle?
Er det greit å drikke uten å bli full?
Å ta en flaske liksom?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Alkohol er viktig å ta stilling til når de rundt en begynner å drikke. Det står ikke noe i Bibelen om at det er en synd å drikke alkohol, men Bibelen er veldig tydelig på at det ikke er bra å drikke seg full. Drikk dere ikke fulle på vin, for det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden! (Efeserne 5.18)

Men Jesus både drakk vin og gjorde vann til vin, betyr ikke det at vi også burde drikke med god samvittighet så lenge vi ikke drikker oss fulle? Det ser jo ut til at Bibelen gir oss full frihet til å drikke vin, forutsatt at vi ikke bryter andre lover som for eksempel aldersgrensen i det landet vi bor i som i Norge er 18 år. Betyr det at det er helt greit å drikke alkohol bare vi er gamle nok?

Selv om Bibelen ikke sier at det er en synd å drikke vin, så sier den ganske mye om at vi ikke skal gjøre noe som skaper problemer for andre. Paulus sier for eksempel at det er ”riktig å la være å spise kjøtt, drikke vin eller gjøre noe annet som fører din bror til fall” (Romerne 14.21). I den kulturen Paulus levde var det mange som fikk dårlig samvittighet av å spise kjøtt som hadde vært brukt i hedenske offerseremonier, og Paulus er veldig tydelig at han ikke vil påvirke noen til å trosse sin samvittighet. I vers 23 sier han at ”alt som ikke skjer i tro er synd”. Hvis noen får dårlig samvittighet i forhold til å drikke vin, skal vi ikke ved det vi gjør påvirke dem til å trosse sin samvittighet.

Et annet viktig aspekt er at mange mennesker sliter med alkoholisme. Det kan være veldig vanskelig å takke nei til å drikke når ”alle andre” drikker. For mennesker med alkoholproblemer kan det være nesten umulig å delta i festlige sammenhenger der nesten alle drikker alkohol. Ofte forventes det at alle drikker når det blir servert alkohol. Det kan være veldig vanskelig å være den ene som takker nei. Av ren sympati for alle med alkoholproblemer kan det være et veldig bra standpunkt å ikke drikke alkohol når man samles som venner eller i andre sammenhenger. Det er også et faktum at mange som får problemer med alkohol kunne vært spart for disse problemene om de hadde tilhørt et miljø der det ikke var vanlig å bruke alkohol.

Så vi kan kanskje si at det ikke først og fremst handler om hva som er en synd, men om hva som er det beste for våre medmennesker. Som voksne mennesker har vi frihet til å drikke alkohol, men det kan bety mye for våre omgivelser at noen av oss velger å ikke bruke denne friheten.

Rune Larsens har mange fine tanker om alkoholbruk i seminaret:

http://vimeo.com/39465992

Du kan også lese dette blogginlegget:

http://hjartesong.wordpress.com/2012/04/12/kvifor-eg-ikkje-drikk-alkohol/

Lykke til!

Med vennlig hilsen Guttogjente.no