Greit å onanere i en alder av 14?

Er det greit å onanere i en alder av 14

Hei!

 Takk for spørsmålet!

Onani eller masturbasjon er en betegnelse på det å beføle, nyte og stimulere sine egne kjønnsorganer. Kristen etikk og moral forholder seg til det bibelen sier for å avgjøre hva som er rett og galt for oss. Bibelen sier ingenting konkret om at onani ikke er greit, og dermed heller ikke noe om aldersgrenser knyttet til det. Derimot er bibelen klar på at å begjære og det å forestille for seg selv og tenke på andre for å stimulere sine egne seksuelle fantasier, er galt. I Matteusevangeliet sier Jesus: «Dere har hørt det sagt: «Du skal ikke bryte ekteskapet». Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte.» (Matt. 5, 27-28). Her tydeliggjør Jesus at ens indre begjær som en bevisst rettet mot noen med den hensikt å stimulere sine egen seksuelle tanker og drifter, det blir galt. Dermed kan det også bli feil og usunt med onani, dersom en ser for seg noen i sine tanker for å stimulere seg selv seksuelt/begjære. Dette inkluderer også det å benytte seg av pornografisk materiale.

Gud stiller oss ansvarlig i forhold til hvordan vi i vårt indre bruke sinnet og tankene våre i møte med seksualiteten. Samtidig er det viktig å ikke havne i en felle der en gjør det helt umulig for seg selv, og lever i selvfordømmelse på grunn av følelser og tanker som dukker opp, som er helt normalt. Gud har skapt oss med all den seksuelle utrustningen vi har, og han har ment det for noe veldig godt. Men hva vi velger å gjøre med de seksuelle fristelsene og følelsene som kommer til oss er avgjørende. De kan bringe oss videre inn i feil handlinger og usunne vaner, eller vi kan la dem gå forbi og over av seg selv, eventuelt finne på noe som får bort tankene fra det. Dersom vi bruker mye tid på seksuelle tanker og onanerer ofte, kan det få en slags usunn makt over oss (avhengighet) og det blir vanskelig å slutte. Men Gud vet om alt dette vi sliter med og vi er invitert inn til fellesskap med Han som vil hjelpe oss, og som tilgir oss når vi kommer til Han med våre feil, og lar oss starte og prøve på nytt. Han har i bibelen lovet oss at han skal være med og gi oss hjelp, tilgivelse og ny kraft til å motstå de usunne fristelsene, slik at vi kan leve godt med oss selv, med Gud og med hverandre, uten skamfølelse og dårlig samvittighet.

Her følger noen linker til andre aktuelle lenker,  spørsmål og svar:

Kan det være bra å ikke onanere
Hva sier Bibelen om onani?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no